دوره 13، شماره 52 - ( پاییز 1404 )                   جلد 13 شماره 52 صفحات 108-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

deljouyan N, pilevari N. Identifying and analyzing factors affecting the adoption of enterprise resource management and business intelligence systems in system partners (ERPBI). IUESA 2025; 13 (52) :95-108
URL: http://iueam.ir/article-1-2222-fa.html
دلجویان نگین، پیله‌وری نازنین، اله‌قلی‌زاده آذری مهرداد. شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم‌های مدیریت منابع سازمانی و هوش تجاری در همکاران سیستم (ERPBI). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1404; 13 (52) :95-108

URL: http://iueam.ir/article-1-2222-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Negin.deljouyan@gmail.com
2- استاد گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (36 مشاهده)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم‌های مدیریت منابع سازمانی و هوش تجاری در همکاران سیستم (ERPBI) انجام شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی محسوب می‌شود. از منظر ماهیت و رویکرد جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، این پژوهش، یک تحقیق توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان شرکت همکاران سیستم می‌باشند که به نوعی با سیستم‌های ERP و BI در ارتباط هستند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند می باشد. تعداد مصاحبه‌شوندگان بین 10 تا 15 نفر تعیین شده است، که با توجه به اصل اشباع نظری ممکن است تنظیم شود. مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به‌عنوان ابزاری برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش در این پژوهش به‌کار گرفته شده است. داده‌های حاصل از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با استفاده از تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند. با استفاده از تحلیل تماتیک مصاحبه‌ها، سه محور اصلی شناسایی شد: چالش‌ها (مانند پیچیدگی فنی، کمبود آموزش و مقاومت در برابر تغییر)، عوامل تسهیل‌کننده (از جمله کیفیت اطلاعات، حمایت مدیریتی و فرهنگ یادگیری)، و پیشنهادها (نظیر بهبود رابط کاربری، آموزش هدفمند و تقویت پشتیبانی فنی). نتایج نشان داد پذیرش این سیستم‌ها تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل فنی، انسانی و سازمانی است و صرفاً ارتقاء فناوری برای موفقیت کافی نیست. حمایت مستمر مدیریتی، بهبود تجربه کاربری و توانمندسازی کارکنان نقش کلیدی در ارتقای بهره‌وری و رضایت از این سیستم‌ها دارند. همچنین پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های آینده به بررسی اثرات بلندمدت و محیطی این سیستم‌ها بپردازند.

 
متن کامل [PDF 936 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/6/10 | پذیرش: 1404/7/10 | انتشار: 1404/7/10 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.