دوره 2، شماره 6 - ( بهار 1393 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 125-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati J, Rasoulzadeh M, Rafiei Darani H, Mazhari M. Strategic Management in Business Atmosphere of Urban Economy (The case of religious tourism in the holy city of Mashhad). IUESA 2014; 2 (6) :109-125
URL: http://iueam.ir/article-1-70-fa.html
براتی جواد، رسول‌زاده مریم، رفیعی دارانی هادی، مظهری محمد. مدیریت راهبردی در فضای کسب‌وکار اقتصاد شهری (مطالعه موردی: گردشگری مذهبی شهر مشهد مقدس). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1393; 2 (6) :109-125

URL: http://iueam.ir/article-1-70-fa.html


1- گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
2- دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مشهد، ایران
چکیده:   (12547 مشاهده)
شناسایی موانع موجود در محیط کسب‌وکار اقتصاد شهری و تعیین راهکارهای لازم جهت بهبود آن، از جمله گام‌های اولیه برای دستیابی به راهبردهای عملیاتی در بهبود فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌آید. هدف اصلی این مطالعه، برنامه‌ریزی راهبردی به منظور بهبود فضای کسب‌وکار شهر مقدس مشهد با توجه به موقعیت گردشگری مذهبی در این شهر می‌باشد. از این‌رو، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید فضای کسب و کار اقتصاد این شهر با تمرکز بر گردشگری مذهبی و با استفاده از تکنیک سوات و ماتریس کمّی برنامه‌ریزی استراتژیک شناسایی شد و تکمیل پرسشنامه توسط 23 کارشناس از سازمان‌های مرتبط با این حوزه، انجام و اقدامات عملیاتی و سیاست‌های اجرایی مناسبی تبیین گردید. نتایج نشان داد موقعیت استراتژیک فضای کسب‌وکار اقتصاد شهری شهر مقدس مشهد با تأکید بر موقعیت جذب گردشگر مذهبی در وضعیت تدافعی می‌باشد؛ از این‌رو راهبرد حمایت از فعالان اقتصادی عرصه گردشگری مذهبی به عنوان راهبردهای تدافعی برای این حوزه، معرفی گردید. همچنین مقررات‌زدایی، کاهش بوروکراسی اداری و یکپارچه‌سازی مدیریت سازمانی به عنوان مهمترین عوامل مورد نظر در تدوین راهبردهای بهبود فضای کسب‌وکار در شهر مقدس مشهد شناسایی شدند. 
متن کامل [PDF 502 kb]   (2460 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/1/17 | پذیرش: 1392/6/30 | انتشار: 1393/3/31 | انتشار الکترونیک: 1393/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.