زبیری حسن، کردستانی فرشته، سعیدی لیلا. ارائه الگوی صلاحیت حرفهای مدیران میانی حوزه ستادی آموزش و پرورش و تأثیر آن بر بهبود کیفیت اقتصاد و مدیریت شهری. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1402; 12 (45) :67-86
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی آینده پژوهی- دلفی، به شناسایی و تعریف شاخصها، مؤلفهها و ابعاد صلاحیت حرفهای مدیران میانی حوزه ستادی آموزش و پرورش و تأثیر آن بر بهبود کیفیت اقتصاد و مدیریت شهری پرداخته شده است. در این راستا، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با تعداد 16 نفر از خبرگان با روش نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفت. سپس برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. روایی یافتههای پژوهش با استفاده از سه روش بررسی توسط اعضاء، سه سویه نگری منابع دادهها و نیز تحلیل موارد منفی/ مخالف تأیید گردید. همچنین، به منظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. پس از مرور و سازماندهی متون مصاحبهها، با رویکردی استقرایی،کدها یا مفاهیم اولیه شناسایی و در ادامه کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند. به نحوی که با شناسایی 62 مقوله فرعی و سپس دستهبندی آنها ذیل 10 مقوله اصلی شامل: مهارتهای فردی، مهارتهای بین فردی، شایستگیهای کاری، ذهنیت جهانی، تعالیجویی، توانایی عمومی مدیریتی، تواناییهای حرفهای مدیریتی/فرامهارتها، مدیریت منابع، دانش تخصصی و بسترسازی موفقیت به دست آمده، در نهایت ابعاد آن شناسایی و مورد تعریف قرار گرفتند. بر این اساس تشکیل ارتباطات گروهی دو طرفه، کنترل شرایط بحرانی، مدیریت زمان، اطلاع داشتن از قوانین و آییننامهها ، تفکر انتقادی، مهارتهای ادراکی، مدیریت بهینه منابع انسانی و مالی از جمله مواردی است که می تواند به بهبود کیفیت اقتصاد و مدیریت شهری منجر شود لذا با ایجاد تعامل بین مدیریت شهری و مدیران میانی آموزش و پرورش و بهروزسازی دروس به ویژه در مدارس فنی بر اساس نیاز بازار و اقتصاد شهری، کاربردی نمودن محتوا و روش ارائه آموزش با توجه به نیاز جامعه و مدیریت شهری و ایجاد بستر مناسب برای توجه بیشتر خانوادهها به جایگاه مهارتآموزی و خوداشتغالی میتوان به این مهم دست یافت.