هدف اصلی این مقاله ارائه الگوی اقتصاد دانشمحور در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران است. روش پژوهش از نظر اهداف، کاربردی، از نظر داده کیفی و از نظر نوع مطالعه، داده بنیاد نوظهور است. براساس روش نمونهگیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی و براساس اشباع نظری، تعداد 17نفر خبره انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای اکتشافی است بعد از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنان بهصورت کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت که بر اساس تحلیل دادهها الگوی مناسب اقتصاد دانشمحور در آموزش عالی ارائه گردید .نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که این الگو از شش بعد: عوامل علی، پدیده اصلی، عوامل زمینهای، عوامل راهبردی، عوامل مداخلهگر و پیامدها و 15 مؤلفه و 84 شاخص سازنده، تشکیل شده است که در مقایسه با سایر الگوها از اعتبار بیشتری برخوردار است؛ بنابراین بهکارگیری و عملیاتیکردن الگوی مذکور میتواند به ارتقای کیفی آموزش عالی، کمک بهسزایی کند .مطالعه اقتصاد دانشمحور در دانشگاههای آزاد اسلامی میتواند به عنوان گامی به سوی ارتقاء کیفیت درنظام آموزش عالی به ویژه در سطح دانشکدهها و گروههای آموزشی تلقی شود. برای تحقق این منظور ابتدا لازم است ابعاد و مؤلفههای اقتصاد دانشمحور شناسایی شوند و سپس با مدیریت و برنامهریزی مناسب زمینه بهبود و ارتقاء اقتصاد دانشمحور و به تبع آن کیفت آموزشهای دانشگاهی فراهم شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/29 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10