دوره 11، شماره 44 - ( پاییز 1402 )                   جلد 11 شماره 44 صفحات 256-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Presenting a strategic model for the development of the urban rail transport network in the Islamic Republic of Iran (case study: Tehran metropolis). IUESA 2023; 11 (44) :227-256
URL: http://iueam.ir/article-1-2073-fa.html
شیری محمد، امینی سید جواد، گلشن خواص رضا. ارائه الگوی راهبردی توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری در جمهوری اسلامی ایران (موردمطالعه: کلان‌شهر تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1402; 11 (44) :227-256

URL: http://iueam.ir/article-1-2073-fa.html


چکیده:   (294 مشاهده)

با وجود اینکه در سال ۱۹۵۰، تنها ۳۰ درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کردند؛ امروزه، شهرها میزبان ۵۴ درصد جمعیت جهان بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۶۶ درصد برسد. ازجمله مهم‌ترین اثرات منفی رشد سریع شهرنشینی و صنعتی‌شدن کشورها افزایش شمار وسایل نقلیه شخصی و خودرو محوری در شهرها است. لیکن امروزه آنچه که متخصصان حمل‌ونقل جهان بر آن اتفاق‌نظر دارند، دستیابی به الگوی حمل‌ونقل پایدار در شهرهاست تا بتواند چشم‌انداز شهر سالم، آرام، دارای حمل‌ونقل سریع، ایمن و کارآمد برای عموم شهروندان را تأمین کند؛ بنابراین مسأله اصلی در این تحقیق دستیابی به الگوی راهبردی توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری می‌باشد. در این تحقیق جامعه آماری کلان‌شهر تهران می‌باشد و شامل خبرگان، اساتید دانشگاه و فارغ‌التحصیلان رشته حمل‌ونقل، شهرسازی، راه و ساختمان، برنامه‌ریزی شهری و مدیریت راهبردی بوده و به‌صورت تمام شمار می‌باشد. با بهره‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای، به جمع‌آوری ادبیات تحقیق پرداخته و علاوه بر تحلیل مضمون، از روش مصاحبه‌های نیمه‌عمیق ساختاریافته استفاده شده‌است. در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه‌وتحلیل اطلاعات استفاده شده و باتوجه‌به نوع تحقیق، آمارهای توصیفی شامل جداول فراوانی و میانگین می‌باشد و در سطح استنباطی به‌منظور بررسی روابط بین عوامل از مدل معادلات ساختاری استفاده می‌شود که شامل تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss و نرم‌افزار  Smart Plsاستفاده شده‌است. در انتها، الگویی برای «توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری» تدوین گردید. براین‌اساس، الگوی راهبردی توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی در چهار بعد «فنی و اجرایی»، «شهرسازی»، «حمل‌ونقل و ترافیک» و «اقتصاد و برنامه‌ریزی شهری»، شش مؤلفه «سیاسی»، «اقتصادی»، «اجتماعی»، «فناوری»، «محیط‌زیست» و «قانونی» و همچنین در نود شاخص تدوین شد.

متن کامل [PDF 2493 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/25 | پذیرش: 1401/2/4 | انتشار: 1402/8/10 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.