دوره 11، شماره 41 - ( زمستان 1401 )                   جلد 11 شماره 41 صفحات 94-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

دهقان خاوری سعید، دوزنده ضیابری فاطمه، دوستی ایرانی مهناز. تحلیل پویایی تأثیر مؤلفه ‌های آمیخته بازاریابی بر توسعه گردشگری شهری (موردمطالعه: شهرستان رشت). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 11 (41) :71-94

URL: http://iueam.ir/article-1-1974-fa.html


1- دانشگاه میبد، میبد، ایران ، saeed.khavari@gmail.com
2- دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
چکیده:   (505 مشاهده)
امروزه با استفاده از روش ‎های بازاریابی؛ ازجمله الگوی آمیخته می ‎توان برای جذب گردشگران بالقوه برنامه‌ ریزی نمود و از نتایج به ‌دست ‌آمده در راستای ارتقای کیفی بازارهای مقاصد گردشگری استفاده کرد. در واقع آمیخته بازاریابی گردشگری، شالوده اساسی سیستم بازاریابی گردشگری را تشکیل می‌ دهد که استفاده از آن در توسعه گردشگری به‌ویژه گردشگری شهری برای سیاست ‎گذاری این بخش ضروری می ‌باشد. از این رو در این پژوهش با توجه به اهمیت موضوع به بررسی چگونگی تأثیرگذاری و همچنین رتبه‌ بندی مؤلفه ‌های آمیخته بازاریابی در توسعه گردشگری شهرستان رشت پرداخته شده است. بدین منظور با استفاده از تلفیق الگوی تفسیری تفکر سیستمی و نگاشت‌ شناختی فازی ابتدا به پویایی‌ها و پیچیدگی ‌های میان ۷ مؤلفه اصلی و ۵۱ مؤلفه فرعی مدل با تأکید بر بعد گردشگری شهری پرداخته شده و سپس اولویت ‌بندی و میزان تأثیرگذاری آنها بر توسعه گردشگری شهرستان رشت صورت گرفته است. در بخش پویایی سیستمی، نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و در بخش نگاشت ‌شناختی فازی از ترکیب نمونه آماری از خبرگان دانشگاهی، کارشناسان گردشگری، برنامه‌ریزان و شاغلان بخش گردشگری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان ‌دهنده آن است که تمامی مؤلفه ‌های اصلی و فرعی علاوه بر تأثیر بر توسعه گردشگری، بر یکدیگر نیز تأثیراتی دارند که سبب نوعی هم ‌افزایی در سیستمی متشکل از موارد فوق می ‌شود. همچنین نتایج اولویت‌ بندی و تأثیرگذاری نشان می ‌دهد مؤلفه ‌های برنامه‌ ریزی و مدیریت، تبلیغات و مکان، بیشترین تأثیرگذاری را دارند.
متن کامل [PDF 1563 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/24 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10 | انتشار الکترونیک: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.