دوره 10، شماره 37 - ( زمستان 1400 )                   جلد 10 شماره 37 صفحات 84-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tavasoli M, hamdi K. Identifying and prioritizing the environmental benefits of e-commerce over e-commerce (Case study: E-Commerce Development Center). IUESA 2022; 10 (37) :71-84
URL: http://iueam.ir/article-1-1822-fa.html
توسلی مهناز، حمدی کریم. شناسایی و اولویت ‌بندی مزایای زیست‌ محیطی تجارت ‌الکترونیک در مقابل تجارت معمولی (موردمطالعه: مرکز توسعه تجارت ‎الکترونیکی). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1400; 10 (37) :71-84

URL: http://iueam.ir/article-1-1822-fa.html


1- دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، k.hamdi@srbiau.ac.ir
چکیده:   (1156 مشاهده)
بهره‌ گیری از فناوری اطلاعات، یکی از حلقه ‌های لازم برای افزایش کارایی تجاری در اقتصاد ملی است. امروزه تجارت ‌الکترونیک در معرض تحولاتی قرار گرفته که شیوه انجام فعالیت ‌های بازرگانی را تغییر داده است. از سوی دیگر با افزایش گازهای گلخانه ‌ای در جو زمین، دمای کره زمین افزایش یافته که این امر باعث ایجاد تغییرات ناخوشایندی در محیط ‌زیست شده‌ است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی مزایای زیست ‌محیطی تجارت‌ الکترونیک در مقابل تجارت معمولی انجام شده است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی است. در این تحقیق داده‌ ها به دو روش کتابخانه‌ ای و میدانی با ابزار پرسشنامه، گردآوری شدند. پرسشنامه پژوهش پس از بررسی مقالات و ادبیات موضوع و نظرخواهی از صاحب نظران در قالب چهار دسته از مزایای زیست محیطی تجارت الکترونیک؛ شامل کاهش آلودگی، صرفه‌ جویی در مصرف، تغییر سبک زندگی به شیوه توسعه پایدار و افزایش کارایی و بهینه‌ سازی فرایندها، با ۲۵ سؤال طراحی شد. ابتدا پرسشنامه دلفی تنظیم و در اختیار تعدادی از خبرگان باسابقه در حوزه موضوع تحقیق قرار گرفت. همچنین برای گردآوری اطلاعات برای رتبه‌ بندی مزایای تجارت ‌الکترونیک، از پرسشنامه تاپسیس استفاده شد و با تجزیه و تحلیل این بخش از داده‌ های استخراج شده، رتبه ‌بندی عوامل انجام شد. جامعه آماری دلفی این پژوهش شامل دو گروه ۵ نفره (جمعاً ۱۰ نفر) از خبرگان مرکز توسعه تجارت ‌الکترونیکی و جامعه آماری تاپسیس این پژوهش نیز شامل کارشناسان مرکز توسعه تجارت‌ الکترونیکی می باشد که ۸۹ نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ۷۲ نفر محاسبه شد که با روش نمونه ‌گیری قضاوتی بر اساس میزان دسترسی به افراد و تمایل به پاسخگویی پرسشنامه، انتخاب شدند. طبق نتایج به دست آمده، رتبه ‌بندی مزایای زیست ‌محیطی تجارت ‌الکترونیک در مقابل تجارت معمولی به ترتیب عبارت است از: ۱- صرفهجویی در مصرف ۲- تغییر سبک زندگی به شیوه توسعه پایدار ۳- افزایش کارایی و بهینه سازی فرایندها ۴-کاهش آلودگی.
متن کامل [PDF 1122 kb]   (380 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/16 | پذیرش: 1399/7/23 | انتشار: 1400/12/10 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.