دوره 9، شماره 36 - ( پاییز 1400 )                   جلد 9 شماره 36 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghdasi A, Abbaspour M, Ahmadi A. Evaluation of Resilience of Urban Rail Transportation Networks Using HAZID Method A case study of Tehran Metro (Case study: Imam Khomeini Metro, Tehran). IUESA 2021; 9 (36) :1-16
URL: http://iueam.ir/article-1-1776-fa.html
اقدسی آسیه، عباسپور مجید، احمدی آیدا. ارزیابی تاب ‌آوری شبکه‌ های حمل ‌و نقل ریلی شهری با استفاده از روش Hazid (موردمطالعه: مترو امام خمینی (ره) شهر تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1400; 9 (36) :1-16

URL: http://iueam.ir/article-1-1776-fa.html


1- دانشکده منابع طبیعی و محیط ‌زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، abbpor@sharif.edu
3- دانشکده منابع طبیعی و محیط ‎زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (1436 مشاهده)
بخش حمل ‌و نقل ریلی زیرزمینی به سبب مزایای بالا در حمل ‌و نقل مسافر، کاهش ترافیک، انتقال سریع، مصرف انرژی کم و سازگار با محیط ‌زیست، نداشتن آلودگی‌ های عمده زیست محیطی و استهلاک پایین در ناوگان، جایگاه بسیار مهمی در بخش حمل ‌و نقل شهری دارد و یکی از ارکان اساسی توسعه و تاب‌ آوری شهرها به‌حساب می ‌آید؛ از این رو زیرساخت‌ های ریلی کشور باید از عملکرد مناسب آن در زمان بحران اطمینان یابند. در این تحقیق به بررسی تاب ‌آوری خطوط مترو تهران با استفاده از روش HAZID پرداخته شده است. روش HAZID، روشی سیستماتیک برای شناسایی خطرات ایمنی، تهدیدات و آسیب ‌پذیری ‌های آنها در مراحل مختلف می ‌باشد. در این روش، خطرات و تهدیدات موجود و بالقوه به دو روش کلی و جزئی بررسی می ‌شوند. خط مترو امام خمینی (ره) به‌صورت موردی ارزیابی شد. وضعیت سیستم برق، کانال تهویه، اطفاء حریق و مرکز کنترل براساس استانداردهای ایمنی، مطالعه و شکاف‌ های موجود بررسی گردید. در نهایت مخاطرات شناساییشده در نرم‌ افزار Expert Choice، اولویت ‌بندی شدند. نتایج نشان داد بیشترین مخاطره مربوط به سیل، نشتی و آب‌ گرفتگی می ‌باشد و پس از آن زلزله و ازدحام در رتبه ‌های بعدی قرار دارد. در نهایت امتیاز نهایی مترو تهران در سطح ۳ قرار گرفت؛ بدین معنی که بخشی از بدنه ساختار سازمانی به ‌صورت خاص در موضوعات مربوط به سیستم‌ های ایمنی فعالیت می‌ کند در دسترس نیست اما ضروری است که دستورالعمل ‌های ایمنی جدیدتری تدوین گردد.
متن کامل [PDF 665 kb]   (549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/5 | پذیرش: 1399/11/15 | انتشار: 1400/9/1 | انتشار الکترونیک: 1400/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.