مباحث گردشگری، به شکل گسترده و فراگیری مدنظر دولتهای مختلف جهان بوده و هریک اهداف خاصی را در این صنعت دنبال میکنند که با توجه به توانمندیهایشان، برای آن برنامهریزی مینمایند. گردشگران نیز توقع دارند مفهوم ارزش- هزینه بهطور کامل در فرایند سفر آنها تحقق یابد و تعامل برد- برد بین آنها با جاذبه و مقصد گردشگری برقرار باشد. در این تحقیق، سعی بر این بوده است تا با شناسایی توانمندیهای گردشگری شهرستان قزوین از طریق ماتریس سوات، شناخت جامعی از داراییهای موجود در این زمینه به دست آید و با بررسی تطبیقی این توانمندیها با الگوی آمیخته بازاریابی گردشگری، ماتریسی از هماهنگی و همپوشانی این دو رویکرد، حاصل شده سپس با تکنیک تاپسیس فازی، اولویتبندی عناصر آمیخته، بررسی گردد. روش تحقیق نیز بهصورت توصیفی- اکتشافی و ابزار جمعآوری اطلاعات بهصورت میدانی و پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که عناصر به دست آمده به ترتیب اولویت شامل: فرایندها و برنامهها، مردم/ کارمندان، مشارکت/ شخصیسازی، مکان و توزیعات، شواهد فیزیکی/ بستهبندی، ترفیعات/ تشویقات، محصول و قیمت بوده و در نتیجه میتوان با استفاده از این عناصر و با بهکارگیری رویکردی نظاممند، اقتصاد گردشگری شهرستان قزوین را توسعه داد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |