ارزش ویژه نام تجاری، یکی از مقولههای مهم و اساسی در عرصه رقابت بینالمللی است که با تکیه بر آن، میتوان میزان نرخ مهاجرت از شهرها را کاهش داد و به حفظ سرمایههای انسانی شهر یاری رساند. هدف این مقاله، پاسخی نظاممند و منسجم در خصوص علل کاهش مهاجرت متخصصان دارای تحصیلات تکمیلی در شهر مشهد مقدس و احساس تعلق آنها به شهر خود میباشد. عوامل زیادی در ارتقای احساس تعلق خاطر، مؤثر هستند که از آن جمله میتوان به هویت شهر اشاره کرد. مقاله حاضر با ارائه مدلی نوآورانه و محققساخته، به تبیین نقش برند شهری بر کاهش نرخ مهاجرت متخصصان از شهر مشهد مقدس با تأکید بر نقش واسطهای هویت پرداخته است. دادههای تحقیق، با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و در دسترس از متخصصان مشهدی دارای تحصیلات تکمیلی و با ابزار پرسشنامه، جمعآوری شدند. این تحقیق، از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی بوده و همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS، به منظور تجزیهوتحلیل دادهها بهره گرفته شده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن هستند که برند شهری، بر هویتمندی و کاهش نرخ مهاجرت از شهر مشهد مقدس، مؤثر میباشند. همچنین در بررسی تأثیر غیرمستقیم این مطالعه، نقش میانجی هویت در تأثیر برند شهری بر کاهش نرخ مهاجرت از شهر مشهد نیز به اثبات رسیده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |