Mohammadpour Zarandi H, Amirkabiri A, Kojouri H. Determining the Relationship between Organizational Reputation and Citizens' Behavioral Intentions (Case: Bank Shahr Customers). IUESA 2017; 5 (20) :99-111
URL:
http://iueam.ir/article-1-771-fa.html
محمدپور زرندی حسین، امیرکبیری علیرضا، کجوری حمیدرضا. تعیین رابطه شهرت سازمانی و نیات رفتاری شهروندان (مورد مطالعه: مشتریان بانک شهر). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1396; 5 (20) :99-111
URL: http://iueam.ir/article-1-771-fa.html
1- دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران
2- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، hamidkojouri@yahoo.com
چکیده: (6529 مشاهده)
شهرت سازمانی، نوعی دارایی نامشهود و از مهمترین و حیاتیترین عناصر برای بقا و دوام سازمان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش شهرت سازمانی در شکلگیری نیات رفتاری شهروندان است. این پژوهش، مطالعهای توصیفی- همبستگی میباشد که به بررسی نیات رفتاری شهروندان، براساس متغیر شهرت سازمانی پرداخته است. جامعه آماری شامل مشتریان بانک شهر در شهر تهران میباشد که نمونه در دسترس 318 نفری بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش شهرت سازمانی، از پرسشنامه استاندارد شهرت سازمانی لوما- آهو (2008) با 28 سؤال و در پنج بعد اقتدار، احترام، اعتماد، کارایی و خدمات رابطهای و برای سنجش نیات رفتاری مشتریان، از پرسشنامه 8 سؤالی ژی و هیونگ (2012) استفاده شد. پایایی پرسشنامه شهرت سازمانی با ضریب آلفای کرونباخ، 0/81 و پرسشنامه نیات رفتاری مشتریان، 0/78 تأیید شد. توصیف و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام، انجام گردید. نتایج پژوهش نشان دادند که بین شهرت سازمانی و ابعاد پنجگانه آن با نیات رفتاری مشتریان بانک شهر، رابطه معنیداری وجود دارد و از بین ابعاد پنجگانه شهرت سازمانی، دو بعد خدمات و احترام، توانایی پیشبینی نیات رفتاری مشتریان بانک شهر را دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/23 | پذیرش: 1396/2/2 | انتشار: 1396/8/8 | انتشار الکترونیک: 1396/8/8