دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1397 )                   جلد 6 شماره 22 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marjani T, Pourabedi M, Saaedi L, Minoo A. Sustainable Technology Assessment Model in Tehran’s Urban Transportation. IUESA 2018; 6 (22) :1-18
URL: http://iueam.ir/article-1-902-fa.html
مرجانی تیمور، پورعابدی محمدرضا، سعیدی لیلا، مینو علیرضا. ارائه مدل ارزیابی تکنولوژی پایدار در حوزه حمل‌و‌نقل شهری تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1397; 6 (22) :1-18

URL: http://iueam.ir/article-1-902-fa.html


1- پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
2- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
3- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
4- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران ، minou.alireza@gmail.com
چکیده:   (5981 مشاهده)
با توجه به معضلات فعلی شهر تهران در حوزه حمل‌و‌نقل، در این پژوهش سعی شده است نسبت به تدوین مدل ‌‌ارزیابی تکنولوژی پایدار در حوزه حمل‌ونقل شهری تهران اقدام گردد. این تحقیق، به روش آمیخته انجام شده و در فاز کیفی با استفاده از اصول نظریه داده‏بنیاد نسبت به شناسایی مؤلفه‌های مهم در ارزیابی تکنولوژی و تدوین مدل پارادایمی اقدام شد و در فاز کمی نیز با استفاده از تحلیلعاملی تأییدی، مدل تدوین شده، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن بودند که مقوله‌محوری در ارزیابی تکنولوژی پایدار در حوزه حمل‌ونقل شهری تهران، کارکردهای مرتبط با استفاده از تکنولوژی‌های حمل‌ونقل شهری میباشد که به واسطه رشد جمعیت و به تبع آن تقاضای روزافزون سفرهای شهری، گسترش حاشیه‌نشینی و مهاجرت‌های آونگی در اطراف تهران و محدود بودن منابع طبیعی، اکولوژیکی و انرژی ایجاد می‌شود. راهبردهایی مانند: برنامه‌ریزی استراتژیک و آینده‌نگر در حوزه حمل‌و‌نقل شهری تهران، ظرفیت‌سنجی حمل‌و‌نقل متناسب با میزان تقاضای سفرهای شهری، ارزیابی انطباق با الزامات، قوانین و مقررات ملی و جهانی، ارزیابی توجیه اقتصادی تکنولوژی پایدار در حوزه حمل‌و‌نقل و امکان ایجاد سرمایه‌گذاری لازم با رویکرد اقتصاد مقاومتی، ارزیابی ملاحظات عملکردی کیفی و فنی تکنولوژی در حوزه حمل‌و‌نقل شهری، ارزیابی و پایش اثرات زیست‌محیطی و آنالیز چرخه حیات تکنولوژی‌های حمل‌و‌نقل، استفاده از انرژی‌های پاک و کم‌کربن در تجهیزات حمل‌ونقل و ... ارائه شدند. راهبردهای بیان شده تحت‌ تأثیر ارزش‌ها و فرهنگ جامعه، سطح آگاهی‌ها و درک عمومی‌ جامعه از مخاطرات ناشی از تکنولوژیهای ناپایدار در حوزه حمل‌ونقل، فرهنگ شهرنشینی و رعایت قوانین و مقررات در حوزه حمل‌ونقل توسط مردم و ویژگی‌های تهران از منظر اقلیمی، جمعیتی، جغرافیایی، سیاسی، امکاناتی، زیرساختی و مهندسی و ... هستند. انتظار می‌رود اجرای راهبردهای بیان شده بتواند منجر به رخدادها و پیامدهایی از قبیل: ارتقای جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، ارتقای سلامت جسمی، روانی، نشاط و رفاه جامعه و بهره‌وری نیروی کار، استفاده بهینه از امکانات و زیرساخت‌های شهری و تجهیزات حمل‌و‌نقل، ارتقای سطح دانش و نگرش عمومی‌ در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های پایدار در حمل‌ونقل، رشد اقتصادی پایدار، کارآفرینی و اشتغال، کارآمدی و عملکرد مثبت در حوزه حمل‌و‌نقل شهری و محیط‌زیست شهری سالم و بهره‌ور گردد. 
متن کامل [PDF 983 kb]   (2676 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1397/3/2 | انتشار الکترونیک: 1397/3/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.