Teymournejad K, Youzbashi A, Ebrahimi M. Effective Factors on Citizenship Education Emphasizing on Urban Sustainable Development (Case: Zanjan Municipality). IUESA 2017; 5 (19) :79-95
URL:
http://iueam.ir/article-1-741-fa.html
تیمورنژاد کاوه، یوزباشی علیرضا، ابراهیمی مجید. عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی با تأکید بر توسعه پایدار شهری (مورد مطالعه: شهرداری زنجان). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1396; 5 (19) :79-95
URL: http://iueam.ir/article-1-741-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، kaveh_teymournejad@yahoo.com
2- دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی صدرالمتألهین (صدرا)، تهران، ایران
چکیده: (7216 مشاهده)
آموزش شهروندی، از ارکان اساسی زندگی اجتماعی عصر حاضر است و در جوامع پیشرفته، از طریق برنامهریزیهای متنوع، به آموزش مهارتهای شهروندی، پرداخته میشود؛ با توجه به این شرایط، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی از دیدگاه کارکنان شهرداری شهر زنجان انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ چگونگی جمعآوری اطلاعات، در زمره پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان شهرداری شهر زنجان بوده و با 204 نفر بهعنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند و روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای بوده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت بوده که روایی صوری آن توسط خبرگان دانشگاهی، تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 93/0 بهدست آمد. همچنین جهت تحلیل دادهها، از آزمون T تکنمونهای و آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شده است. مهمترین یافتهها حکایت از آن داشتند که همه عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی (رفتارهای مبتنی بر کنشهای اجتماعی/سیاسی، قانونپذیری و قانونگرایی، رفتارهای مبتنی بر آموزههای دینی و ملی و رفتارهای مبتنی بر حفظ محیطزیست و توسعه پایدار) در سطح 05/0، معنادار هستند و نتایج آزمون فریدمن نشان دادند که کارکنان شهرداری شهر زنجان، به ترتیب رفتارهای مبتنی بر آموزههای دینی و ملی، قانونپذیری و قانونگرایی، رفتارهای مبتنی بر کنشهای اجتماعی/سیاسی و رفتارهای مبتنی بر حفظ محیطزیست و توسعه پایدار در سطح 05/0 را بهعنوان عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی، اولویتبندی کردهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/19 | پذیرش: 1395/2/6 | انتشار: 1396/6/30 | انتشار الکترونیک: 1396/6/30