دوره 5، شماره 18 - ( بهار 1396 )                   جلد 5 شماره 18 صفحات 77-92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi E, Mokhtarifar M, Shiri A. Structural Equation Modeling of Effective Economic and Cultural Components on Energy Consumption Behavior in Urban Societies. IUESA. 2017; 5 (18) :77-92
URL: http://iueam.ir/article-1-666-fa.html
محمدی اسفندیار، مختاری‌فر مهدیه، شیری اردشیر. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تمایل به تقاضای پیش‌خرید مسکن (مطالعه موردی: خریداران مسکن در حال ساخت شهر ایلام). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1396; 5 (18) :77-92

URL: http://iueam.ir/article-1-666-fa.html


1- دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2- کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی- مدیریت مالی مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایلام، ایران
3- استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1900 مشاهده)

پیش‌خرید، روشی برای تهیه مسکن است که با انگیزه مصرفی- سرمایه‌ای در شرایط عدم‌اطمینان، با ریسک بالا و سرمایه‌گذاری مالی مستقیم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف این مطالعه، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تمایل به تقاضای پیش‌خرید مسکن شهر ایلام و ارائه مدل مفهومی می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) می‌باشد. روش گردآوری داده‌ها برای ادبیات تحقیق، کتابخانه‌ای و برای داده‌های اصلی، تحقیق میدانی است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه و پرسشنامه محققساخته است که روایی آن توسط خبرگان این حوزه و تحلیلعاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شده است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، 40 نفر از خبرگان (کارشناسان راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بانک مسکن و مشاوران املاک) شهر ایلام است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شده‌اند. جامعه آماری مرحله کمّی، خریداران مسکن در حال ساخت است که براساس جدول مورگان، حداقل حجم نمونه،240 نفر تعیین گردید که با روش نمونه‌گیری نمونه‌های در دسترس انتخاب شده است. برای تجزیه‌و‌تحلیل آماری، از نرم‌افزارهای Spss16 و Lisrel 8.5 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دادند که عوامل اقتصادی، مالی، مالی- رفتاری، انگیزشی، سیاسی و اجتماعی، بر پیش‌خرید مسکن تأثیر دارند و عوامل اقتصادی (فقر، بهره‌وری اقتصادی و بحران اقتصادی) با ضریب 57/4، در اولویت و عوامل سیاسی (سیاست اقتصادی) با ضریب 66/2، در رتبه آخر قرار دارد.

متن کامل [PDF 1313 kb]   (629 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb