همراه با تحول رابطه برنامهریزی و بازار توسعه شهری تحتتأثیر فرایندهای جهانی شدن و رقابت شهری، سیاستهای بازآفرینی شهرها نیز شکل جدیدی یافتهاند؛ این در حالی است که در عمل، فرایندهای بازآفرینی شهری در کشور ما متأثر از سیاستهای کالبدی و رویکرد مدیریتی از بالا به پایین هستند که به مقیاس فراملی و رویکردهای کارآفرین در بازاریابی مکانی برای تسهیل این فرایندها، توجه کمی معطوف شده است. از این رو، این مقاله سعی دارد با روش کیفی- استقرایی و بهکارگیری تحلیل محتوای کیفی و تحلیل تطبیقی نمونههای جهانی، چارچوبی مفهومی برای بازاریابی مکان در بازآفرینی شهری تحت تأثیر رویکردهای شهر کارآفرین بیابد. بدین منظور، هشت نمونه از تجربیات جهانی (با روش نمونهگیری حداکثر تنوع) مورد بررسی تطبیقی قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان دادند که تغییرات انجام شده در راستای بازآفرینی شهری با رویکرد شهر کارآفرین، از تغییر در سیستمهای مدیریتی و بهکارگیری حکمروایی شراکتی در راستای انگیزش بازار و ظرفیتسازی، گونههای جدیدی از مشارکت را آغاز کردهاند که این تغییرات در همه ابعاد و با هدف بهبود زیرساختها و افزایش کیفیت زندگی صورت گرفته و در آنها از سویی بر پاسداشت هویت محلی و از سوی دیگر بر ضرورت توجه به مقیاسهای جهانی در فرایند جذب سرمایه در بازاریابی مکان، تأکید میشود. نتیجه تحقیق نشان داد که بهکارگیری چنین فرایندی در کشور ما مستلزم توجه به جنبههای فرهنگی، نهادی و قانونی است.
در این خصوص، بهبود کیفیت محیطی، ارتقای تصویر ذهنی از مکان، توسعه گردشگری، وضع قوانین تسهیلگر، توجه به خلاقیتهای محلی و بهکارگیری مدیریت کارا و شفاف، حائز اهمیت است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |