شهرداری به منظور تأمین نیازهای مالی جاری و عمرانی خود، از منابع داخلی (درآمد عملیاتی، بودجه عمومی، اندوختهها و غیره) و منابع خارج از شهرداری، استفاده میکند. منابع داخلی شهرداری به طور معمول پاسخگوی نیازهای مالی آن نیست؛ در نتیجه شهرداری امکان اجرای پروژههای شهری که حیات شهر به آنها وابسته است را نخواهد یافت. لذا به ناچار، از طریق تعامل با نظام مالی خارج از منابع خود، اقدام به تأمین مالی پروژهها مینماید. شهرداریها برای تأمین نیازهای مالی خود از مؤسسات مالی فعال در بازارهای مالی مثل بانکها یا بازار سرمایه در بازارهای مالی، اعتبار دریافت کرده و وجوه مورد نیاز خود را به دست میآورند. وجوه نقد به دست آمده، در عملیات جاری و عمرانی آن به کار گرفته میشوند؛ در نتیجه، درآمدی حاصل میشود یا خدمتی در شهر ارائه میگردد. این پژوهش در پی درک تعامل شهرداری با نظام مالی بوده تا جایگاه تأمین مالی خارجی در این زمینه و کارایی آن مشخص گردد.
به دلیل ماهیت و محدودیتهایی که در جمعآوری اطلاعات وجود دارد، شهرداری تهران و سایر شهرداریها در کشورهای مختلف برای یک دوره پنجساله (2011-2007) مورد مقایسه قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها حاکی از آن است که شهرداری تهران در مقایسه با سایر شهرداریهای منتخب و همسطح، به طور معناداری کمتر از تأمین مالی خارجی در پروژههای خود استفاده نموده و الزامات و پیشنیازهایی برای استفاده از این ابزار برای تأمین مالی پروژههای شهری در حوزههایی مثل حملونقل و خدمات شهری وجود دارد. همچنین تأمین مالی خارجی پروژههای شهری برای شهرداری تهران دارای منافع بلندمدت میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |