پیشرفت و توسعه سازمانها، در گرو ارتقای سطح دانش، بینش و مهارتهای منابع انسانی آنها است تا سازمانها بتوانند در راستای تحقق اهداف علمی و اقتصادی خود و بروز نوآوری، به مزیت رقابتی دست یابند. اولین مرحله برنامهریزی آموزشی در سازمانها، تعیین نیازهای آموزشی و ارائه برنامههای آموزشی برای رشد و پرورش کارکنان میباشد. نیازهای آموزشی، مربوط به دانش، نگرش یا مهارتهایی هستند که منابع انسانی، به منظور انجام بهینه وظایف شغلیشان، به آنها نیاز دارند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف واکاوی نیازهای آموزشی با رویکرد تجزیهوتحلیل شغل انجام شده است. روش پژوهش، از نوع آمیخته اکتشافی است. نمونه تحقیق در بخش کیفی، 13 نفر از خبرگان مالی و اقتصاد شهری بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. در بخش کیفی دانش، مهارت، تکنولوژی و ابزار مورد نیاز چهار شغل حسابدار، حسابرس، سندرس و کارشناس اقتصاد شهری شهرداری تهران، شناسایی شدند و براساس آن، چهار پرسشنامه، تدوین گردید. در بخش کمّی، از بین کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، 143 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند که شامل 62 نفر کارشناس اقتصاد شهری، 49 نفر حسابدار، 22 نفر حسابرس و 10 نفر سندرس هستند. به منظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها، از آزمون t تکگروهی و آزمون لی هی استفاده شد. در نهایت، نیازهای آموزشی چهار شغل حسابدار، حسابرس، سندرس و کارشناس مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، احصا شدند و با توجه به اولویتبندی انجام شده، برای نیازهای در اولویت اول، برنامه آموزشی برای سال اول پیشنهاد شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |