رشد صنعت گردشگری در هر کشور، نیاز به استراتژی مناسب و برنامهریزی و مدیریت بالنده دارد. در این پژوهش، وضعیت صنعت گردشگری استان زنجان با استفاده از تکنیک SWOT و جدول داده- ستانده، ارزیابی شده است. برای بهرهگیری از قضاوت خبرگان، از روش دلفی استفاده شده است؛ بدین صورت که پس از قضاوت گروه کارشناسی، فهرستی از عوامل داخلی (قوت و ضعف) و خارجی (فرصت و تهدید) تأثیرگذار بر محدوده موردمطالعه، تهیه و سپس مراحل کمّیسازی انجام شد. این تحقیق، از نوع کاربردی و روش انجام پژوهش، توصیفی-تحلیلی میباشد. با توجه به یافتههای تحقیق، استان زنجان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی خود و واقعشدن بین دو قطب صنعتی تهران و آذربایجانشرقی، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطبهای بزرگ گردشگری کشور را دارا است. نوع استراتژی، استراتژی تدافعی را نشان میدهد و در پایان تحقیق، راهبردها بر اساس ماتریس QSPM، اولویتبندی و پیشنهاد شدند. براساس یافتههای پژوهش در استان زنجان، صنعت گردشگری و بخشهای مرتبط با این صنعت، از لحاظ برقراری پیوند با سایر بخشهای اقتصادی این استان میتواند از بخشهای پیشرو در اقتصاد استان زنجان محسوب شود، لذا این صنعت میتواند از طریق کانال عرضه خدمات گردشگری و تقاضا برای بهرهمندی از خدمات گردشگری، تولید محصولات گردشگری در سایر بخشها، کل اقتصاد زنجان را رونق بخشد. با توجه به این پتانسیلها باید گردشگری به عنوان یک اولویت در دستورکار برنامهریزان استانی قرارگیرد و بهرهبرداری لازم از این پتانسیل، در راستای اقتصادی استان انجام گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |