امروزه لزوم به کارگیری فناوری اطلاعات و بسترسازی برای اداره الکترونیکی شهرهای کشورمان و استفاده از این دانش برای ساماندهی امورشهری، با توجه به حجم بالای کاری مدیریت شهری و در رأس آن شهرداری، بر کسی پوشیده نیست. اهمیت این موضوع زمانی آشکارتر میشود که بدانیم در حال حاضر، از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران، روشهای سنتی شهرداری و شیوههای قدیمی آن، در بسیاری از موارد به ویژه در کلانشهرها، پاسخگوی خیل عظیم جمعیت آن نیست. بنابراین، لزوم استفاده از روشهای نوین مانند شهرداری الکترونیک که مواهبی چون کاهش زمان اتلافشده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانهتر امکانات، کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهری از ویژگیهای اجتماعی شهرداری را در پی دارد، میتواند انقلابی در زمینه مدیریت شهری به وجود آورد. در همین ارتباط، مطالعه حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی وضعیت موجود با عنوان نمونه پژوهش شهرداری الکترونیک در کلانشهر قم پرداخته است. نتایج نشان میدهد که در کنار برخی حرکتهای بسیار مثبتی که در زمینه شهرداری الکترونیک در این کلانشهر انجام شده است، همچنان برخی از مشکلات نیز مانند ضعف بهرهمندی از افراد متخصص جوان و آشنا به مسائل روز الکترونیکی، ضعف آموزش کارکنان در زمینه آشنایی با سیستمهای الکترونیکی و روزآمد، در برخی از مواقع عدم وجود مشتریمداری (ارباب رجوع) و ... وجود دارد. در مجموع، علاوه بر پیشنهادهای ارائه شده، مشاهدهها و مطالعههای صورتگرفته و نیز اسناد موجود از شهرداری مورد پژوهش، میتوان گفت که کلانشهر قم در آینده میتواند از قطبها و پیشروان عرصه شهرداری الکترونیک در کشور باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |