دوره 13، شماره 52 - ( پاییز 1404 )                   جلد 13 شماره 52 صفحات 49-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farahanifard S, ghafari M, masoominia M J, Bahrami H. Identifying and prioritizing factors affecting pilgrimage tourism in Qom city. IUESA 2025; 13 (52) :31-49
URL: http://iueam.ir/article-1-2166-fa.html
فراهانی فرد سعید، غفاری مجتبی، معصومی نیا محمدجواد، بهرامی حسین. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر گردشگری زیارت در شهر قم. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1404; 13 (52) :31-49

URL: http://iueam.ir/article-1-2166-fa.html


1- استاد گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده‌ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران ، s.farahanifard@qom.ac.ir
2- استادیار گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده‌ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران
3- دانشجوی دکتری رشته اقتصاد اسلامی، دانشکده‌ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (28 مشاهده)
گردشگری مذهبی در کنار ظرفیت درآمدزایی، می‌تواند منجر به تقویت نقش فراملی کشورها شود. شهر قم به دلیل جذابیت‌های فرهنگی، مذهبی و دینی، قابلیت‌های زیادی در حوزه گردشگری مذهبی و زیارت دارد. گردشگری زیارت یکی از انواع گردشگری مذهبی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی است. از این رو با توجه به تفاوت میان گردشگری مذهبی و زیارت و تأکید روایات به امر زیارت، در این مطالعه به مقوله گردشگری زیارت پرداخته شده است. برای تحلیل داده‌ها و اولویت‌بندی عوامل به ترتیب روش‌های دلفی فازی و مارکوس مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه‌گیری بصورت قضاوتی بوده و جامعه نظری مورد استفاده، نخبگان دانشگاهی و فعالان گردشگری بوده است. داده‌های موردنیاز با استفاده از مصاحبه و پرسش‌نامه‌های خبره‌سنجی استخراج شده است. در گام نخست، 32 عامل با استفاده از مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان استخراج شد و با توزیع پرسش‌نامه‌های خبره‌سنجی و روش دلفی فازی، 10 عاملی که دارای عدد دیفازی بالاتر از 7/0 بودند، غربال شدند. در نهایت اولویت‌بندی نهایی براساس روش مارکوس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که تولید محصولات متناسب با الگوی ایرانی-اسلامی، عرضه انواع محصولات با رویکرد هنر اسلامی، تأمین تجهزات رفاهی از سوی مکان‌های مذهبی، گسترش خدمات و محصولات طب اسلامی و سنتی، امکان اسکان موقت و ارزان، ارائه خدمات و تسهیلات رفاهی از سوی مکان‌های مذهبی، طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی در حوزه اسلامی و وجود مراکز آموزشی و پژوهشی اسلامی به‌ترتیب بیشترین اولویت را در توسعه گردشگری زیارت در شهر قم دارند.
 
متن کامل [PDF 1438 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/4 | پذیرش: 1404/7/10 | انتشار: 1404/7/10 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.