امروزه در جهان "خدمات" از تولید سبقت گرفته است و کیفیت در خدمات، برگزاری مسابقهای بدون خط پایان است. در جهان کنونی در همه سطوح اعم از ملی، استانی و محلی اقتصاد به سمت خدماتی شدن پیش میرود و شهرهایی که بهخاطر بافت و زیرساختهای طبیعی، مذهبی، فرهنگی و... دارای امتیازات در این زمینه هستند از دیگر شهرهای یک کشور سبقت گرفتهاند. متناسب با رشد و توسعه شهرها، خدمات نیز بهمرور رشد و تکامل مییابند؛ اما بحث اساسی این است که بهموازات این توسعه، میزان و چگونگی توزیع خدمات شهری که نقش مهمی در رضایت و خشنودی شهروندان دارد حائز اهمیت بوده و شاخصی مهم در توسعه اقتصادی مناطق شهری برشمرده میشود باید بین مناطق شهری مشخص گردد تا به دنبال آن میزان تحقق عدالت در این توزیع بین آحاد مردم باتوجهبه تقسیمبندیهای جغرافیایی مورد ارزیابی قرار گیرد. زیرا در یک رابطه علی و معلولی و در صورت تحقق و توزیع عادلانه خدمات شهری بین مناطق مختلف شهری "عدالت نسبی"و عدالت فضایی یا جغرافیایی" نیز محقق میشود. حال بعد از تبیین اهمیت موضوع پاسخ به این پرسش که چگونه کیفیت تحقق عدالت و نمود آن در توزیع خدمات شهری را مورد ارزیابی قرار دهیم محل بحث است؛ پژوهشگران در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی و مطالعه اسناد حوزه اقتصاد شهری ملی، بینالمللی و محلی در دسترس همچون سالنامه آماری شهری همدان، دست به استخراج "شاخصها" و "پارامترهایی" که از همین منابع کتابخانهای بهدستآمده است، زدهاند. سپس این شاخصها را با روش پرسشنامه و تحلیل آماری به تأیید متولیان شهری و خبرگان مدیریت شهری رساندهاند. با چنین نوآوری این کمک به متولیان امور مدیریت شهری خواهدش که سنجههایی جهت تعیین میزان بهرهمندیِ عادلانه مناطق مختلف یک شهر از امکانات شهری را داشتهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/26 | پذیرش: 1403/7/5 | انتشار: 1403/7/5 | انتشار الکترونیک: 1403/7/5