مسئولیت اجتماعی شرکتها اصطلاحی حقوقی، مالی و اقتصادی است که از دهۀ نود میلادی به صورت گسترده با آزادسازی اقتصاد و شکاف عمیقی که میان نقشهای اجتماعی و اقتصادی شرکتها ایجاد شده بود، پدید آمد. قبل از آن تئوری غالب در مورد شرکتهای تجاری صرفاً مبتنی بر کسب سود بیشتر و به عبارتی بیشینهسازی سود بوده است. این در حالی است که فعالیت و تصمیمات شرکتها در کسب سود بیشتر عموماً جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد. مسئولیت اجتماعی شرکتها در جستجوی توازن میان انتفاع اجتماع ذینفعان؛ سهامداران (مالکان شرکت) و جامعه توأمان است تا همراستا با حفظ حقوق سهامداران، ساختارهای اقتصادی و اجتماعی مسائلی نظیر محیطزیست، اقتصاد، فرهنگ، ارزشها، آداب و رسوم جامعه محیط بر شرکت را نیز حفظ کند. این دو رویکرد متأثر از دو اندیشه کلان فلسفی، اقتصادی و ایدئولوژیک بنیادین اصالت فرد و اصالت اجتماع و در ادامه اندیشههای موافق و مخالف و یا منتقد سرمایهداری بوده و هست که به نظر میرسد مسئولیت اجتماعی شرکتها به عنوان یک تئوری برآمده از نقد سرمایهداری با رویکرد حقوقی و فقهی کشور ما سازگار باشد. به همین منظور این پژوهش به دنبال بررسی، شناسایی جنبههای حقوقی مسئولیت اجتماعی شرکتها در حقوق اتحادیه اروپا و ایران و چگونگی نحوه اعمال آن در قوانین و مقررات جاری کشور است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/16 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار: 1403/4/1 | انتشار الکترونیک: 1403/4/1