امروزه اقتصاد دیجیتال و سرمایهگذاری در حوزه فناوری اطلاعات، به عنوان راهی ضروری برای تحول دیجیتالی سازمانها تبدیل شده است. کسبوکارهای کوچک و متوسط نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا کرده و میتوان گفت اکثریت کسبوکارها را این گونه مشاغل تشکیل میدهند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری تحولآفرین دیجیتال و استراتژی دیجیتال بر توسعه اقتصاد شهری در کسبوکارهای کوچک و متوسط میباشد؛ لـذا ایـن پـژوهش از نظـر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر نحوه گـردآوری و تجزیـهوتحلیـل دادههـا از نـوع توصـیفی -پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان و مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط در شهر تهران است. با توجه به فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم تعداد نمونه 384 نفر به دست آمد. بهمنظور سنجش متغیر اقتصاد شهری از پرسشنامه محقق ساخته و همچنین جهت سنجش متغیرهای استراتژی دیجیتال و رهبری تحولآفرین دیجیتال از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روش نمونهگیری در این تحقیق، از نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس میباشد. برای آزمون فرضیهها از روش مدل معادلات ساختاری و در بستر نرمافزارهای آماری Amos و Spssبهره گرفته شد. طبق یافتهها رهبری تحولآفرین دیجیتال به طور مثبت و معناداری بر توسعه اقتصاد شهری تأثیر میگذارد، همینطور استراتژی دیجیتال بر توسعه اقتصاد شهری تأثیر مثبت و معناداری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10