هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی بازاریابی صادراتی محصولات شرکتهای دانشبنیان بود. روش تحقیق از نوع کیفی و کمی از نوع اکتشافی میباشد. براساس روش نمونهگیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی و براساس اشباع نظری، تعداد 15 نفر خبره انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای اکتشافی است بعد از جمعآوری دادهها، جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از روشهای دلفی، معادلات ساختاری و نرمافزار pls استفاده شد که بر اساس تحلیل دادهها الگوی بازاریابی صادراتی محصولات شرکتهای دانش بنیان ارائه گردید. یافتهها نشان داد که ابعاد مدل شامل عوامل فردی، سازمانی و محیطی هستند و مدل از برازش مناسب برخودار است. با مطالعه بازاریابی صادراتی محصولات شرکتهای دانشبنیان در پارک علم و فناوری پردیس نشان داده شد که شرکتهای دانشبنیان جهت صادرات محصولات خود باید به جذب نیروی انسانی متخصص، صادارت محور نمودن فعالیتهای سازمان و نظارت محیطی جهت رقابت و کسب اطلاعات از بازار توجه بیشتری داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10