در صنایع مختلف، عدم تطبیقپذیری میتواند منجر به اختلالات قابلتوجهی در بازار و زنجیره تأمین شود. صنعت خردهفروشی آنلاین در تهران نیز به دلیل همهگیری کرونا، تغییرات قابلتوجهی در عرضه و تقاضا داشته است. برای رفع این اختلالات میتوان از فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی، دادههای کلان، بلاک چین، اینترنت اشیا و روباتیک در جهت افزایش تابآوری زنجیره تأمین بهرهمند شد. در همین راستا، هدف این مقاله شناسایی مؤلفههایی است که چارچوب تابآوری زنجیره تأمین مبتنی بر هوش مصنوعی را در خردهفروشی آنلاین تعریف میکنند. این پژوهش از رویکرد فلسفی تفسیری پیروی میکند و از طرح تحقیق کیفی با روششناسی دادهبنیاد استفاده میکند. دادهها در سال 1400 از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با 20 متخصص در حوزه مدیریت زنجیره تأمین خردهفروشی آنلاین جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها شامل سه مرحله بود که منجر به توسعه یک مدل کیفی شد. یافتهها نشان میدهد که در بخش خردهفروشی آنلاین تهران، مقوله اصلی مدل تابآوری زنجیره تأمین مبتنی بر هوش مصنوعی تحت تأثیر شرایط علّی مانند: یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی، نوآوریهای مهندسی، علم داده و روباتیک قرار دارد. استراتژیها شامل بهینهسازی تصمیم، تشخیص ناهنجاری، اتوماسیون، ادغام بلاک چین، پیشبینی و مدلسازی است. شرایط پسزمینه شامل زیرساخت، نوآوری، امنیت دادهها و مدیریت دانش میباشد. شرایط مداخله بر اجرای استراتژی تأثیر میگذارد. پیامدهای مثبت اجرای این مدل شامل نظارت بلادرنگ، مدیریت ریسک، برنامهریزی پویا، بهبود تجربه مشتری و تعادل تقاضا و عرضه است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/26 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10