قاسمی برقی سعید، عابدی صادق، رادفر رضا، خلج مهران. طراحی الگوی عامل بنیان زنجیره تأمین در استراتژیهای بهینه مدیریت ریسک و بهبود عملکرد حوزههای اقتصادی. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1402; 11 (43) :147-176
URL: http://iueam.ir/article-1-2038-fa.html
1- دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد سلامی، تهران، ایران
2- واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد سلامی، تهران، ایران
4- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (616 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی عاملبنیان زنجیره تأمین در استراتژیهای بهینه مدیریت ریسک و بهبود عملکرد حوزههای اقتصادی است. در این پژوهش از مدلسازی عاملبنیان یا عاملمحور استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از روش مشاهده میدانی و جهت ورود اطلاعات در مرحله شبیهسازی استفاده شده است. پس از بررسی و دستهبندی ریسکهای موجود در سیستم، یک مدل شبیهسازی با استفاده از نرمافزار Anylogic برای مدلسازی تعداد فروشهای از دست رفته و تعیین سطح موجودی برای شرکت طراحی میشود. این شبیهسازی از مدل موجودی (R, Q) استفاده میکند. هنگامی که سطح موجودی کمتر از نقطه ترتیب باشد، ترتیب اندازه دستهای q بر اساس خط مشی موجودی (R, Q) قرار میگیرد. کل سیستم با ورود تقاضای مشتری ایجاد میشود و با استفاده از نرمافزار Anylogic به مدت ۱۸ هفته، ۲ هفته warm-up و ۲۵ تکرار مدل اجرا میشود. مدل ارائه شده در این تحقیق، اهدافی نظیر کمینهسازی مجموع هزینههای تأمین و تولید (شامل هزینههای مربوط به خرید، حمل و نقل، تولید، تغییر ظرفیت تولیدی و نگهداری موجودی در کارخانهها) و کمینهسازی امید ریاضی مجموع هزینههای توزیع (شامل هزینههای حمل و نقل، نگهداری و کمبود موجودی) را دنبال میکنند. پس از اجرای سناریوهای معرفی شده، مشخص شد که در همه سناریوها تقریبا هزینه کل تولید- توزیع یکسان بود اما در سناریوهایی که هزینه های کمبود پایینتری داشتند میزان سود بیشتری در طول زنجیره تامین پایدار ایجاد شد. همچنین تغییرپذیری کمبودها از یک نقطه مشتری به نقطه دیگر و یا از یک خانواده محصول به خانواده دیگر کمتر رخ داده است و این موجب افزایش رضایتمندی مشتریان در طول زنجیره تامین پایدار شده است. همچنین با تحمیل یک حد بالای مجاز برای ریسک های ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای، سود حاشیه ای با شیب تندی کاهش می یابد. سپس در ادامه به یک حالت تقریبا پایدار می رسد که در این حالت هر چقدر محدودیت مربوطه تنگ تر می گردد سود حاشیه ای و هزینه حمل و نقل با شیب تقریبا ثابتی به تدریج کاهش می یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/16 | پذیرش: 1402/9/15 | انتشار: 1402/4/10 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10