امینیان ناصر، رکنالدین افتخاری عبدالرضا. طراحی الگوی برنامهریزی راهبردی تابآوری کسبوکارهای گردشگری در دوران پساکرونا. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1402; 11 (42) :177-196
URL: http://iueam.ir/article-1-2018-fa.html
1- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، gh.khalegh@yahoo.com
2- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (662 مشاهده)
ظهور همهگیری بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی، تمامی بخشهای اقتصادی جهان از جمله کسبوکارهای گردشگری ایران را درگیر خود کرد. پژوهش حاضر، با طراحی الگوی برنامهریزی راهبردی تابآوری کسبوکارهای گردشگری در قالب یک تحقیق توسعهای وکاربردی و با بهرهگیری از نظرات ۲۰ نفر از متخصصان گردشگری با روش دادهبنیاد انجام شده است. جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته و در سه گام کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تحلیل و دستهبندی شد. الگوی برنامهریزی راهبردی تابآوری بهدستآمده، بر حضور متخصص گردشگری در برنامهریزی و مدیریت اجرایی گردشگری ایران، حمایت همهجانبه از تشکلهای صنفی بخش خصوصی، ایجاد امنیت اقتصادی و پایدار برای کسبوکارهای گردشگری با حمایتهای مالی همراه با عدالت توزیعی و رویهای، توجه به هوشیاری کارآفرینانه و بازارهای جدید، خلق فرصتهای یکسان و عادلانه در فضاهای کسبوکار، تأکید دارد. راهبردهایی نظیر: شبکهسازی مجازی بهمنظور معرفی کسبوکارهای نوین، آموزش مدیریت ریسک و بحران، برندسازی بر اساس بازارهای هدف جدید در مقاصد داخلی، تنوع محصولات گردشگری بر اساس توسعه بازار گردشگری داخلی و بینالمللی، تأکید بر نقش و توسعه بهرهبرداری اقامتگاههای بومگردی و تورهای ایرانگردی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/5 | پذیرش: 1401/8/22 | انتشار: 1402/3/22 | انتشار الکترونیک: 1402/3/22