با افزایش روزافزون تقاضای سفرهای شهری، یکی از اصلیترین راهکارها برای مدیریت حملونقل شهرها، افزایش سهم حملونقل عمومی شهری میباشد. برای افزایش مطلوبیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی، سیستمهای متنوعی، طراحی و بهرهبرداری شدهاند که سیستم حملونقل سریع اتوبوسی، یکی از آنهاست. در کلانشهر تبریز در سال 1387 اقدام عاجلی برای استفاده از این سیستم در خیابان اصلی شهر انجام گرفت که موجب بر هم خوردن شبکه ارتباطات شهری و مشکلات متعددی گردید. پژوهش حاضر، اهداف و راهبردهای سامانه اتوبوسهای تندرو (سات) و میزان رضایت استفادهکنندگان از این سیستم در شهر تبریز را با استفاده از مطالعات میدانی و تحلیل آماری، ارزیابی کرده است. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد و دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته، گردآوری شدهاند. جامعه آماری تحقیق شامل تمام مسافران استفادهکننده از اتوبوسهای تندرو است. روش نمونهگیری، خوشهای است و پرسشنامه طراحیشده، از طریق pre-test بررسی شده و پایایی آن، با آلفای کرونباخ (727/0)، تأیید و روایی پرسشنامه از طریق ارائه به متخصصین امر و صاحبنظران، تأیید شده است. برای اثبات فرض آماری، از آمارههای کندال، سامرز دی، خیدو، همبستگی پیرسون و رگرسیون رتبهای، استفاده شده است. نتایج، نشاندهنده وجود همبستگی معکوس و معنیدار بین تحصیلات و میزان رضایت از سامانه اتوبوسهای تندرو است؛ یعنی با افزایش سطح تحصیلات، میزان رضایت، پایین میآید.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |