درجزینی مهدی، محمودی سید محمد، محمدی مهدی، شهبازی میثم. ارائه مدل تجاری سازی باز فناوری برای شرکت های کوچک نوفناوری بنیان فعال در بخش شهری. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 11 (41) :23-40
URL: http://iueam.ir/article-1-1963-fa.html
1- دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران ، mahmoudi@ut.ac.ir
3- دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
چکیده: (1049 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل تجاری سازی باز فناوری در شرکت های کوچک نوفناوری بنیان فعال در بازار فناوری بخش شهری می باشد. براساس یک روش تحقیق ترکیبی متوالی با نمونه گیری ترکیبی متوالی هدفمند، ابتدا مدل اولیه تجاری سازی باز فناوری پس از مرور پژوهش ها و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۱ نفر از مدیران شرکت های کوچک نوفناوری بنیان فعال در توسعه محصولات فناورانه موردنیاز بخش شهری از طریق روش کیفی تحلیل تم، استخراج شده است. مدل کیفی به دستآمده از طریق روش کمی با استفاده از پرسشنامه در یک جامعه آماری متشکل از ۴۲ نفر از مدیران شرکت های کوچک نوفناوری بنیان، ارزیابی و با روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart Pls و روش حداقل مربعات جزئی مبتنی بر واریانس تحلیل شده است. مدل پیشنهادی مطالعه، ابعاد تجاریسازی باز را در چهار فاز شکل گیری ایده اولیه، تعیین مکانیزم تجاری سازی، ساخت و توسعه محصول و انتشار، توسعه بازار و ورود به بازار نوین براساس دو نوع تجاری سازی باز واردشونده و خارجشونده نشان می دهد. همچنین ریسکهای تجاریسازی باز و ارتباط آن با هر یک از فازهای اشارهشده در آن ارزیابی شده است. در نتیجه، این مطالعه فهم ما در مورد نوآوری باز و تجاری سازی باز را از طریق انجام تحلیل تفضیلی نحوه انجام تجاری سازی در پارادایم نوآوری باز و ارائه مدل شامل بازیگران اصلی، عوامل مؤثر، مکانیزمها و راهکارها و در نهایت معرفی ریسک های پیش رو برای دستیابی به بازار فناوری بخش شهری توسعه می دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/22 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1401/12/10 | انتشار الکترونیک: 1401/12/10