دوره 10، شماره 40 - ( پاییز 1401 )                   جلد 10 شماره 40 صفحات 132-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh M, Madani R, Ghaffari A. Acoustic Comfort Level in Contemporary Housing Apartments According to Urban Spaces in Tabriz City. IUESA 2022; 10 (40) :119-132
URL: http://iueam.ir/article-1-1945-fa.html
عباس ‎زاده محمدجواد، مدنی رامین، غفاری عباس. وضعیت آسایش آکوستیکی در آپارتمان ‌های مسکن معاصر بر حسب فضا های شهری در شهر تبریز. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 10 (40) :119-132

URL: http://iueam.ir/article-1-1945-fa.html


1- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران ، r.madani@aui.ac.ir
3- داانشکده مماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1010 مشاهده)
هدف از نگارش تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل وضعیت آسایش آکوستیکی در آپارتمان‌های مسکن معاصر برحسب فضاهای شهری در شهر تبریز می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش کمی صورت گرفته و رویکرد حاکم بر تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی است. این پژوهش صورت پیمایش میدانی در دو سطح ابزار پرسشنامه (سنجش وضعیت ادراکی) و همچنین برداشت‌های میدانی (سنجش وضعیت آکوستیکی) انجام‌ شده است. پرسشنامه محقق‎ ساخته، به‌عنوان ابزار گردآوری اطلاعات در بخش اول، استفاده شد که روایی آن با نظرسنجی از اساتید حوزه معماری و آکوستیک و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (۹۲/۰) موردبررسی و تأیید قرار گرفت. تمامی آزمایشات مربوط به برداشت میدانی سروصدای هوابرد (برداشت صدای زمینه و سطح فشار صدا) با استفاده از دستگاه ۲۲۶۰ ساخت شرکت بی‌اند کِی (B & K) دانمارک می‌باشد. ابتدا، صدای پس‌زمینه در دو حالت پنجره باز و بسته در داخل واحدهای مسکونی موردنظر، اندازه‌گیری گردید. در مرحله بعدی، نمودارهای تراز فشار صوتی SPL، با استفاده از تولید میزان تراز مشخص و استاندارد صدا در واحد دسی‌بل در فضاهای مختلف پلان، ترسیم و مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله نهایی، استاندارد صوتی تحت عنوان معیارهای نوفه (NC) و اختلاف آن با ترازهای صوتی وضع موجود، موردبررسی واقع گردید. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که تأثیر ترافیک در میان متغیرهای دیگر در حوزه آسایش آکوستیکی، روی سطح نارضایتی ناشی از نوفه برخاسته در مناطق شهری در شهر تبریز، نه‌تنها غیرقابل‌انکار بوده بلکه تا جایی مهم است که حتی با اندازه‌گیری‌های به‌عمل‌آمده از سطح فشار صوتی SPL تغییری در الگوهای به وجود آمده در سطح نوفه ایجاد نشده است.
متن کامل [PDF 873 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.