دوره 10، شماره 40 - ( پاییز 1401 )                   جلد 10 شماره 40 صفحات 36-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavari E, Shafei R, Fatemi A. Economic Welfare and Brand Development of Historic Places; A Study of the Ancient Sites of Kermanshah. IUESA 2022; 10 (40) :15-36
URL: http://iueam.ir/article-1-1927-fa.html
یاوری اقبال، شافعی رضا، فاطمی عادل. ارائه مدل رفاه اقتصادی و توسعه برند مکان‎ های تاریخی (موردمطالعه: شهرستان کرمانشاه). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 10 (40) :15-36

URL: http://iueam.ir/article-1-1927-fa.html


1- واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران
چکیده:   (1254 مشاهده)
ساکنین به عنوان بخش مهمی از کسب ‎و کار برند مکان در نظر گرفته می ‌شوند، آنها نه تنها بخشی از مکان هستند بلکه از اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و محیطی برند مکان سود می‌ برند. شهر کرمانشاه با داشتن میراث غنی باستانی، اماکن گردشگری، آثار هنری محلی و صنایع دستی، زمینه بررسی اثرات برند مکان بر رفاه سکونت‎گاه‎ های ثبت‎ شده در میراث جهانی را به نحو مطلوبی دارد. این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و به بررسی تأیید مدل استخراجی محققان (براساس روش داده ‎بنیاد) در زمینه واکاوی اثرات برند مکان بر رفاه اقتصادی سکونتگاه‏ های ثبت ‎شده شهرستان کرمانشاه در میراث جهانی با رویکرد کمی و جمع ‎آوری اطلاعات از نمونه ۳۸۴ نفری براساس فرمول کوکران می ‎پردازد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ‌ساخته بود. نتایج پژوهش نشان می ‎دهد ویژگی‌ های خاص، سبک معماری، جاذبه ‌ها و ثبت ملی و جهانی بر پدیده برندسازی مکان تاریخی، تأثیر معناداری داشته و برای برندسازی مکان تاریخی توجه به راه ارتباطی، خدمات عمومی، فضای سبز، هتلداری و تولید محتوا ضروری است. همچنین داشتن راهبردهای اتاق فکر، برنامه عملیاتی، تبیین شعار، رویدادسازی، تبلیغات، احترام به فرهنگ گردشگر، ارائه حس خوب به افراد، جلب نظر رهبران دینی، توسعه پیاده ‎‌راه مکان و وجود راهنما با در نظر گرفتن عوامل معافیت مالیاتی، سازماندهی مشاغل کاذب، امنیت مکان و مشارکت بخش خصوصی می ‎تواند موجب تقویت اقتصاد منطقه ‎ای، جذب سرمایه، ایجاد اشغال، توسعه کسب ‎و کار، حفظ نخبگان مکان، توسعه بوم ‎گردی و رفاه اقتصادی مکان تاریخی گردد.
متن کامل [PDF 5368 kb]   (784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/14 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.