Alivand Mehrizi A, Heirany F, Moienodin M. Identify the Components of Strategic Entrepreneurship by Meta-Combination Method. IUESA 2022; 10 (39) :91-114
URL:
http://iueam.ir/article-1-1900-fa.html
علی وند زمهریری علی، حیرانی فروغ، معین الدین محمود. شناسایی مؤلفه های کارآفرینی استراتژیک به روش فرا ترکیب. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 10 (39) :91-114
URL: http://iueam.ir/article-1-1900-fa.html
1- گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2- گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، heiranyforough@gmail.com
چکیده: (1362 مشاهده)
امروزه با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، سازمانها و شرکتها، برای پاسخگویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش نیازمند کارآفرینی استراتژیک هستند؛ از این رو مدلهای مختلفی برای آن ارائه شده است. مقاله حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب، یافتههای مطالعات صورت گرفته در این خصوص را به صورت نظاممند بررسی کرده و براساس فرایند شکلگیری و دستاورد خروجی، به تحلیل آنها بپردازد. برای این منظور، با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر قابلدسترس در سایتها و پس از بررسی اطلاعات منابع انگلیسی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ و فارسی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، از میان انبوه مقالات اولیه، ۸۸ مقاله مناسب شناسایی شدند. به منظور تحلیل مقالات منتخب، مفاهیم تشکیلدهنده و مؤلفههای تأثیرگذار، از روش تحلیل محتوا و به منظور اعتبارسنجی مفاهیم استخراج شده، از روش پنل دلفی با حضور تعدادی از صاحب نظران و خبرگان استفاده شد. در پایان یافتههای پژوهش در قالب پنج مؤلفه رهبری، نگرش، منابع، فرصتشناسی و یادگیری نوآورانه و ده زیرمؤلفه ویژگیهای فردی، ویژگیهای مدیریتی، سازمانی، فرهنگی اجتماعی، مالی، غیرمالی، مسیر کشف و خلق، بهره برداری، آموزش و خلاقیت و نوآوری و ۴۹ مفهوم، شناسایی و طبقه بندی شدند. همچنین رتبه و اهمیت نظرات خبرگان درباره مؤلفههای کارآفرینی استراتژیک به ترتیب ویژگیهای رهبری، فرصت شناسی، یادگیری نوآورانه، نگرش و منابع می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/28 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15 | انتشار الکترونیک: 1401/6/15