Saki N, Heidarpour F, Khosravi Pour N. Analyzing the Cost Structure of Iranian Airports and Evaluating their Role in Improving Allocation Efficienc. IUESA 2022; 10 (39) :73-90
URL:
http://iueam.ir/article-1-1899-fa.html
ساکی ناصر، حیدرپور فرزانه، خسروی پور نگار. تجزیه وتحلیل ساختار هزینه های مربوط به فرودگاه های ایران و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 10 (39) :73-90
URL: http://iueam.ir/article-1-1899-fa.html
1- گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، fheidarpoor@yahoo.com
چکیده: (1074 مشاهده)
فرودگاه ها ﺑﻪ دلیل ماهیتشان ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼادی ﻛﺸﻮﺭها تأثیر بسیار چشمگیری دارند. امروزه ﺑﻪ دلیل ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ درآمد و کاهش تلفات ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ، ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻓﺮﻭﺩﮔﺎﻩﻫﺎ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﻱ است. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﻤﻞﻭﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ ﻭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺟﺰﺍﻱ ﻣﻬﻢ ﭼﺮﺧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭﻱ ﺩﺍﺭﺩ، ﺿﻤﻦ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ. بر این اساس هدف این پژوهش، تجزیهوتحلیل ساختار هزینههای مربوط به فرودگاههای ایران و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی میباشد. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺭﻭﺵ، ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ توصیفی- ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و همبستگی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻧﻮﻉ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ ﺩﺭﺟﻪ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﺯﻣﺮه ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ. برای تحلیل فرضیهها، از روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شد. به منظور محاسبه ساختار هزینه، از هزینههای عملیاتی و هزینههای اداری و عمومی و به منظور محاسبه کارایی تخصیصی از تعداد کارکنان شاغل در فرودگاه و اندازه سطوح پروازی برای محاسبه کارایی، کارایی فنی با اندازه ترمینال و طول باند و برای کارایی اقتصادی با تعداد مسافران در فرودگاه، تعداد پروازها استفاده شده است. این متغیرها، طی سالهای ۱۳۹۸-۱۳۹۳ بررسی شدند. نتایج نشان دادند که هزینههای عملیاتی با اندازه ترمینال، طول باند پرواز، تعداد کارکنان شاغل و تعداد پروازهای فرودگاههای کشور، ارتباط معناداری دارد و با اندازه سطوح پروازی، تعداد مسافران و مقادیر بار فرودگاههای کشور، ارتباط معناداری ندارد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که هزینههای اداری و عمومی با اندازه ترمینال، تعداد کارکنان شاغل، تعداد مسافران، مقادیر بار و تعداد پروازهای فرودگاههای کشور، رابطه معناداری دارد و با طول باند و اندازه سطوح پروازی، ارتباط معناداری ندارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/28 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15 | انتشار الکترونیک: 1401/6/15