Akhavan H, Safari M, Oladian M. Presenting the Design of the Citizenship Education System Model with the Approach of Future Cities in Tehran Municipality. IUESA 2022; 10 (39) :155-171
URL:
http://iueam.ir/article-1-1882-fa.html
اخوان حامد، صفری محمود، اولادیان معصومه. طراحی مدل نظام آموزش شهروندی با رویکرد شهرهای آینده در شهرداری تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 10 (39) :155-171
URL: http://iueam.ir/article-1-1882-fa.html
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران ، safari@damavandiau.ac.ir
چکیده: (1166 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل نظام آموزش شهروندی با رویکرد شهرهای آینده در شهرداری تهران است. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها، به روش آمیخته (کمی و کیفی) صورت گرفته است و ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبه های تخصصی به روش دلفی و پرسشنامه می باشد. از طریق پرسشنامه، تحلیل داده ها در بخش کیفی به روش کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمی تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS ۱۶ و Smart PLS انجام شد. در این تحقیق برای توصیف داده ها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی، جدول توزیع فراوانی، ترسیم نمودارها و همچنین توصیف ویژگی های پاسخ دهندگان به پرسشنامه استفاده گردید. در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. نتایج نشان دادند مولفه های نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه، قانون گرایی، روحیه مشارکت جویی، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، رفتار اجتماعی - سیاسی، رفتار مبتنی بر آموزه های دینی و ملی، محیط زیست و توسعه پایدار و در نهایت حکمرانی هوشمند با شاخص های آنها با عنوان ابعاد و مؤلفه های طراحی مدل نظام آموزش شهروندی با رویکرد شهرهای آینده در شهرداری تهران شناسایی شدند. همچنین یافته ها نشان دادند مدل از برازش مناسبی برخودار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/9 | پذیرش: 1401/2/5 | انتشار: 1401/6/15 | انتشار الکترونیک: 1401/6/15