رهنما علی، خاکسار آستانه حمید، دادرس مقدم امیر. تحلیل فضایی تقاضای گردشگری داخلی در ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 10 (38) :69-86
URL: http://iueam.ir/article-1-1867-fa.html
1- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2- جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مشهد، ایران ، khaksar@acecr.ac.ir
3- مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده: (1317 مشاهده)
رونق گردشگری در کشور مربوط به فراهم کردن شرایط مناسب و خدماتی است که عدم توجه به این موارد مانعی برای رشد و توسعه گردشگری است. در این تحقیق با استفاده از دو مدل پنل پویای فضایی و خودرگرسیون فضایی و با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی تقاضای گردشگری و عرضه خدمات گردشگری، به تحلیل فضایی تقاضای گردشگری داخلی در ایران پرداخته شد. نتایج نشان داد متغیرهای جاذبههای فرهنگی و تاریخی، درآمد خانوارها، اقامتگاهها، زیرساخت جادهای و ریلی، تأثیر معناداری بر تقاضای گردشگری داخلی در هر دو مدل دارد. البته میزان تأثیرگذاری این متغیرها در مدل فضایی متفاوت است. به طور کلی متغیرهای جاذبه های فرهنگی و تاریخی و نیز درآمد خانوارها، از تأثیرگذاری بالایی بر تقاضای گردشگری داخلی برخوردارند. متغیر اقامتگاه نیز دارای تأثیر بالایی بر میزان تقاضای داخلی گردشگری است که البته با در نظر گرفتن مفهوم فضا و مجاورت از اهمیت و تأثیرگذاری این متغیر کاسته شده است. از طرفی متغیر زیرساخت جاده ای در مدل پنل پویای فضایی دارای اهمیت و تأثیرگذاری بالایی نسبت به سایر متغیرهاست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/24 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1401/3/10 | انتشار الکترونیک: 1401/3/10