دوره 10، شماره 38 - ( بهار 1401 )                   جلد 10 شماره 38 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarian M, Jafari A, Sadeghian R. Provide a Genetic Algorithm to Aolve the Time-Dependent Orientation Problem in Order to Optimize Urban Transportation Problems. IUESA 2022; 10 (38) :1-18
URL: http://iueam.ir/article-1-1863-fa.html
جعفریان مهدی، جعفری عزیزاله، دانشیار گروه مهندسی صنایع رامین. ارائه یک الگوریتم ژنتیک جهت حل مسئله جهت‌یابی با افق زمانی وابسته به منظور بهینه‌ سازی مسائل حمل ‎و نقل شهری. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1401; 10 (38) :1-18

URL: http://iueam.ir/article-1-1863-fa.html


1- دانشگاه پیام ‎نور، تهران، ایران ، mailto:jafarian@student.pnu.ac.ir
2- دانشیار گروه مهندسی صنایع
3- دانشگاه پیام‎ نور، تهران، ایران
چکیده:   (1265 مشاهده)
مسئله جهت‎یابی گونه ‎ای از مسائل کلاسیک حوزه حمل ‎و نقل قلمداد می‎ شود که هدف آن، یافتن بهترین مسیر جهت بازدید مجموعه ‎ای از رئوس مفروض می ‎باشد، مشروط بر آن‎که طول مسیر از یک افق زمانی مشخص بیشتر نشود. از زمان پیدایش این مسئله، پژوهشگران متعددی با بهره ‎گیری از ساختار خاص آن، اقدام به مدل ‎سازی و حل مسائل متنوعی در حوزه‎ های مختلف از جمله موضوعات و مشکلات حوزه حمل ‎و نقل شهری کرده ‎اند. به دلیل ماهیت NP-Hard مسئله، در این مقاله الگوریتم ژنتیک با درجه تصادفی بسیار بالا برای حل گونه ‎ای جدید از این مسئله با عنوان مسئله جهت‎ یابی با افق زمانی وابسته ارائه شده است. الگوریتم ژنتیک پیشنهادی از دو عملگر ترکیب و تلفیق و دو عملگر جهش استفاده کرده است که در این مقاله جهت نشان دادن همگرایی آن، بهترین جواب‏های موجود در ادبیات برای ۴۰ مثال استاندارد مسئله جهت‏ یابی، ملاک عمل قرار گرفته است؛ بدین صورت که جواب‏های حاصل از حل این مثال ‏ها با استفاده از الگوریتم پیشنهادی با آن‏ها مقایسه شده است و به دلیل عملکرد مطلوب الگوریتم، الگوریتم مذکور برای حل مسئله جهت‏یابی با افق زمانی وابسته به‎کار گرفته شده است. 
متن کامل [PDF 5744 kb]   (541 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/3 | پذیرش: 1398/2/7 | انتشار: 1401/3/10 | انتشار الکترونیک: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.