دوره 11، شماره 42 - ( بهار 1402 )                   جلد 11 شماره 42 صفحات 58-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eghbali B, Heydariyeh S A, Faezi Razi F, Vakil Alroaia Y. Prioritizing the effective factors of time on consumer behavior with emphasis on industrial goods with a combined approach of DEMATEL and fuzzy ANP. IUESA 2023; 11 (42) :33-58
URL: http://iueam.ir/article-1-1856-fa.html
اقبالی بابک، حیدریه سیدعبدالله، فا‌‌ئزی رازی فرشاد، وکیل الرعایا یونس. ارزیابی تأثیر متغیر زمان بر رفتار مصرف کننده با رویکرد ترکیبی DEMATEL و ANP فازی. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1402; 11 (42) :33-58

URL: http://iueam.ir/article-1-1856-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2- استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، a.heidariyeh@semnaniau.ac.ir
3- دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
4- دانشیار گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده:   (1677 مشاهده)
زمان، یک جزء ساختاری کلیدی زندگی ما و جهان است. بنابراین جای تعجب نیست که مصرف ‌کنندگان در انتخاب‌ ها و فعالیت‌ های مصرف روزانه خود با جهتگیری‌ های چندگانه زمان – گذشته، حال و آینده – درگیر شوند. جستجوی اطلاعات، اقدامی را توصیف می ‌کند که خریدار به منظور دستیابی به تمام منابع اطلاعاتی مرتبط برای تصمیم خرید انجام می ‌دهد که اغلب شامل در نظر گرفتن داده ‌هایی از منابع مختلف است که زمان نقش مؤثرتری در آن دارد. از این رو هدف این مطالعه، ارزیابی تأثیر زمان بر رفتار مصرف کننده است. این پژوهش از رویکردی آمیخته برای جمع ‌آوری و تحلیل داده‌ های کیفی  و کمی استفاده کرده  است. در مرحله کیفی از رویکرد فراترکیب استفاده شده و برای تعیین اوزان معیارها و زیر معیارها با استفاده از دیمتل و ANP از ۱۲ خبره  شامل کارشناسان بازاریابی و استادان هیئت علمی در رشته بازرگانی استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که  سه بعد  روانی، اقتصادی و اجتماعی عامل زمان بر رفتار خرید مصرف کنندگان تأثیر به سزایی دارند.  بعد روانی با ۳۸ درصد شامل ۱۱ مؤلفه: درک ریسک، درک ذهنی زمان، رضایت،  فشار زمانی، رفتار خرید، تصمیم ‌گیری، بیوریتم افراد، ترجیحات زمانی، عوامل روان‌ شناختی زمان، سناریوهای خرید و راحتی خرید،  بعد اقتصادی با ۳۰ درصد شامل ۷ مؤلفه: تخفیفات، اکنون گرایی، آینده‌ گرایی، رکود، ساختار اخلاقی پول، نگرش مالی، سیاست‌های بازار  و بعد اجتماعی نیز با ۳۱درصد شامل ۶ مؤلفه: جامعه‌ شناختی و دموگرافی، ویژگی ‌های فردی، مسئولیت اجتماعی، مناسبات مذهبی و باستانی، خرید آنلاین شبکه‌ ای و نوع محصول شناسایی شدند. 
متن کامل [PDF 1024 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/25 | پذیرش: 1401/2/17 | انتشار: 1402/3/10 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.