کجوری حمیدرضا، میرابی وحیدرضا، حنیفی فرهاد، صفرزاده حسین. طراحی و تبیین مدل خلق ارزش برای مشتریان بانکها در فرایند خلق مشترک ارزش برند (موردمطالعه: مشتریان بانک شهر). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1399; 9 (33) :163-184
URL: http://iueam.ir/article-1-1637-fa.html
1- دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، hamidkojouri@yahoo.com
2- دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1933 مشاهده)
مروری بر روندهای حاکم بر نظام بانکداری در کشور ما مؤید این واقعیت است که مؤسسات ارائهکننده خدمات مالی اعم از بانکهای دولتی و خصوصی، مؤسسات مالی و اعتباری به تدریج به سمت فضایی با شدت رقابت بالاتر به همراه محصولات و خدمات مالی متنوعتر در حال حرکت هستند. در این راستا، هدف تحقیق حاضر طراحی و تبیین مدل خلق ارزش برای مشتریان بانکها در فرایند ایجاد مشترک ارزش برند میباشد. تحقیق حاضر از نظر فرایند انجام کار جزء تحقیقات توصیفی و پیمایشی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی را مدیران بانکی شعب بانک شهر واقع در استان تهران تشکیل دادهاند که با روش هدفمند تا اشباع نظری مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت که در نهایت با ۲۲ مدیر مصاحبه به اتمام رسید. مدیران از خبرگان بانکی انتخاب شدند که دارای مدارک کارشناسیارشد و دکترا بودند که درکنار تجربه کافی و آشنایی با مسائل بانکی، اشراف علمی و تخصصی برای شناسایی موضوع را داشتند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مشتریان بانک شهر واقع در استان تهران هستند که با توجه به نامحدود بودن با استفاده از جدول مورگان و کرجسی ۳۸۴ نفر بهعنوان حجم نمونه با توجه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمّی از پرسشنامه ۴۵ سؤالی استفاده شد که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی و معادلات ساختاری با نرمافزار PLS۲ استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مدل؛ شامل انگیزش مشتری، ارزش مشتری، عوامل سازمانی، تجربه مشتری، وفاداری مشتری و تصویر ذهنی مشتری هستند و مدل از برازش مناسبی برخودار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/26 | پذیرش: 1399/4/24 | انتشار: 1399/12/1 | انتشار الکترونیک: 1399/12/1