دوره 8، شماره 32 - ( پاییز 1399 )                   جلد 8 شماره 32 صفحات 64-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عباسپور عباس، میگون‌ پوری محمد رضا، داوودی‎راد دانیال. بررسی و اعتباریابی مهم‎ترین علل مؤثر بر شکل‌ گیری کارآفرینی اجتماعی در نظام آموزش عالی. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1399; 8 (32) :47-64

URL: http://iueam.ir/article-1-1556-fa.html


1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، abbaspour1386@gmail.com
2- دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1519 مشاهده)
مهمترین علل مؤثر بر شکل‌ گیری کارآفرینی اجتماعی در نظام آموزش عالی ایران، از موارد شایان توجه در مقوله آموزش هستند که پژوهش پیش ‌رو به روش ترکیبی (کیفی-کمی) به بررسی آن پرداخته است. این مقاله، از نظر هدف، در رده تحقیقات کاربردی قرار دارد و از لحاظ گردآوری داده‏ ها (در بعد کمی) جزو تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی می ‏باشد. جامعه موردمطالعه، صاحب‌نظران نظام آموزش عالی در حیطه کارآفرینی و دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران میباشد. روش نمونه‌ گیری در بین صاحب ‌نظران نظام آموزش عالی به صورت هدفمند (که در بخش کیفی و با استفاده از مصاحبه ‌های نیمه ‌ساختاریافته اقدام به گردآوری داده ‌ها شد) بود و به دلیل ماهیت کیفی بودن پژوهش حجم نمونه تا زمان رسیدن به اشباع تئوریک نامشخص و زمانی که دادهها محقق به اشباع رسید، فرایند جمع‌آوری دادهها خاتمه یافت؛ به‌طوری که در بخش صاحب‌نظران نظام آموزش عالی، تعداد مشارکت‌کنندگان جامعه مورد نظر با ۱۵ نفر به اشباع رسید و در بخش کمّی که شامل دانشجویان نظام آموزش عالی است، از طریق جدول مورگان حجم نمونه ۳۸۴ نفر تخمین زده شد و با استفاده از نمونه‌گیری چندمرحله‌ ای (انتساب متناسب) به صورت تصادفی داده ها در بین دانشکده ‌های دولتی شهر تهران، توزیع و جمع‌ آوری گردید. به دنبال پرسشنامه تهیه شده، ابتدا روایی و پایایی این پرسشنامه، تحلیل شد و سپس براساس مؤلفه ‌ها و زیرمؤلفه‌ های آنها آزمون نرمالیته اسمیرنوروف-کلموگروف مورد تحلیل قرار داده شد که به دنبال آن، مسیر اعتباریابی مشخص شد و برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. رتبه ‌بندی در بین متغیرهای اصلی نشان داد که متغیر راهبردها، مهم‌ترین و متغیر کیفیت ناکارآمد، کمترین اهمیت را دارند. رتبه ‌بندی در ‌بین زیرمؤلفه ‌های اصلی نشان داد زیرمؤلفه ‌های نبود گرایش ‌های تخصصی کارآفرینی در نظام آموزش عالی ایران، مهم‌ترین زیر‌مؤلفه محسوب می ‌گردد و مؤلفه عوامل اقتصادی با مقدار ۴۰۴/۰ مهم‌ترین عامل مؤثر بر شکل‌ گیری کارآفرینی اجتماعی در نظام آموزش عالی ایران بود.
متن کامل [PDF 689 kb]   (739 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/16 | پذیرش: 1399/8/24 | انتشار: 1399/9/30 | انتشار الکترونیک: 1399/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.