Purahmad A, Rahnamaei M, Farhudi R, Salarvandian F, Dijst M. The Impact of Socioeconomic Conditions and Traffic Management on the Number of Intercity Trips in Tehran (the Cases of: Shykhhady, Qeytarieh and Qezelqale Neighborhoods). IUESA 2015; 3 (10) :77-93
URL:
http://iueam.ir/article-1-149-fa.html
پوراحمد احمد، رهنمایی محمدتقی، فرهودی رحمت اله، سالاروندیان فاطمه، دی جست مارتین. تأثیر شرایط اقتصادی- اجتماعی و مدیریت ترافیک بر تعداد سفرهای درونشهری تهران (موارد مطالعه: محلات شیخهادی، قزل قلعه و قیطریه). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1394; 3 (10) :77-93
URL: http://iueam.ir/article-1-149-fa.html
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه اوترخت، اوترخت، هلند
چکیده: (13625 مشاهده)
امروزه با افزایش استفاده از اتومبیل و شدت یافتن ترافیک و آلودگی در کلانشهرها، حملونقل پایدار شهری، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران و برنامهریزان شهری، تبدیل شده است. یکی از ضرورتهای دستیابی به مدیریت حملونقل پایدار، شناسایی الگوهای سفر میباشد. یکی از ابعاد الگوی سفر، تعداد سفرهای روزانه و شناسایی عوامل مؤثر بر آن است. از این رو هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تعداد سفرهای درونشهری تهران میباشد. به منظور دستیابی به هدف مورد نظر، از روش تحقیق چند متغیره و مدل رگرسیون پواسون استفاده شد. به منظور بررسی تأثیر سیاستهای ترافیکی و عوامل اجتماعی- اقتصادی تأثیرگذار بر تعداد سفرهای درونشهری تهران، ابتدا دو محله از محلات تهران که در طرح ترافیک و زوج و فرد واقع شدهاند، انتخاب و با محله سومی که خارج از دو طرح واقع شده است (قیطریه) مقایسه شدند. تعداد 450 پرسشنامه برای هر سه محله در نظر گرفته شد. که این تعداد با توجه به جمعیت سه منطقه و براساس فرمول کوکران و جدول مورگان انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان دادند که در تهران، متغیرهای اجتماعی- اقتصادی (جنسیت، سن، سطح تحصیلات، سطح درآمد، داشتن اتومبیل در خانوار، نوع خانوار، نوع شغل و داشتن فرزند زیر 12 سال)، بیشترین تأثیر را بر تعداد سفرهای کاری داشتهاند، در حالیکه در سفرهای تفریحی و مربوط به خرید، متغیر محل سکونت، نسبت به طرحهای ترافیکی، تأثیرگذاری بیشتری داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/3/27 | پذیرش: 1394/3/27 | انتشار: 1394/3/27 | انتشار الکترونیک: 1394/3/27