اردستانی زهرا السادات، حسینی لواسانی حسین، پورنصیر محراب. مدیریت ارزش پروژههای طراحی و توسعه زیرساختهای شهری با رویکرد اقتصاد پایدار (مورد مطالعه: تقاطعهای غیرهمسطح شهر کرج). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1398; 7 (28) :141-160
URL: http://iueam.ir/article-1-1308-fa.html
1- دانشکده هنر و معمار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، ardestani khu.ac.ir
2- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشگاه پلی تکنیک تورین، تورین، ایتالیا
چکیده: (3589 مشاهده)
امروزه، زندگی شهری بدون زیرساختهای شهری، امکانپذیر نیست و بدون شک، شهرهای مطلوب باید زیرساختهای شهری مناسب و کافی داشته باشند؛ لذا طراحی و گسترش این زیرساختها باید براساس سازوکاری علمی و با برنامهریزی دقیق و آگاهانه صورت پذیرد تا از تأثیر نامطلوب آن بر شکل شهر، زندگی شهری و شهروندان، پیشگیری شود. روش مدیریت ارزش میتواند به یافتن راههایی برای توجه به عوامل مؤثر در اقتصاد پایدار، کمک کند و راهحلهای مناسبی در زمینه نحوه ایجاد توازن بین هزینه، برنامه و زمان و عناصر توسعه پایدار؛ از قبیل عوامل زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی از طریق ایجاد جایگزینهای نوآورانه را ارائه کند. در فاز نخست این پژوهش، براساس مطالعات کتابخانهای مبانی نظری و ادبیات موضوع، مدیریت ارزش در پروژههای بزرگراهی و طراحی و ساخت تقاطعهای غیرهمسطح با رویکرد اقتصاد پایدار بررسی شد. سپس در فاز دوم، با برگزاری یک جلسه آموزشی مبانی مدیریت ارزش به خبرگان حوزه مدیریت شهری توضیح داده شد و بازخوردهای آنها براساس مدل دلفی، تحلیل گردید. در فاز سوم، از طریق مطالعات میدانی در یک تقاطع غیرهمسطح شهری در شهر کرج به عنوان نمونه موردی و تهیه پرسشنامه از شهروندان، مزایا و اثربخشی روش مدیریت ارزش را همراه با توصیههایی برای ساخت و بهرهبرداری این تقاطع، ارزیابی شدند. نتایج، حاکی از این هستند که استفاده از مدیریت ارزش، نقش بسزایی در کاهش هزینههای پروژههای شهری، رضایت بیشتر استفادهکنندگان، صرفهجویی در وقت و هزینه و جلوگیری از اتلاف انرژی، ایفا میکند. همچنین استفاده از رویکرد اقتصاد پایدار در مدیریت ارزش، باعث کارایی بیشتر این مدل خواهد شد. در این مقاله، میزان هزینه و صرفهجویی در محاسبات مرتبط با عوامل اقتصادی و زیستمحیطی میزان هزینهها در گزینههای مختلف حملونقل و ترافیک تقاطع در خصوص تملک، احداث، تعریض و تقاطعها در سناریوهای طرح تفصیلی، مشترک، مستقل و ترکیبی به ترتیب در حدود ۲۱، ۱۶، ۲۴ و ۲۰ میلیارد ریال برآورد شد. همچنین میزان سوخت مصرفی در اختلاف دو طرح غیرهمسطح و همسطح در حدود ۷۰۰ لیتر بر ساعت در افق ۱۴۱۵ پیشبینی شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/30 | پذیرش: 1398/2/17 | انتشار: 1398/9/25 | انتشار الکترونیک: 1398/9/25