صادقیان مونا، حیدرزاده کامبیز، منصوریان یزدان، خون سیاوش محسن. تبیین پدیدارشناختی عوامل مؤثر بر افزایش تمایل مشتریان به بازدید مجدد از مراکز خرید در شهرها: با رویکرد پژوهش ترکیبی. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1398; 7 (28) :61-80
URL: http://iueam.ir/article-1-1304-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، kambizheidarzadeh@yahoo.com
3- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده: (3009 مشاهده)
از معضلات عمده مدیران سازمانها و سرمایهگذاران در صنعت ساختوساز مراکز خرید چندمنظوره، افزایش سودآوری خود و برندهای بینالمللی موجود در مراکز خرید است. هدف از این تحقیق، شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر افزایش سودآوری سرمایهگذاری سازمانها و برندهای خردهفروشی و تمایل مشتریان به بازدید مجدد مشتریان و ارائه مقیاس سنجش متغیر بازدید مجدد، از مراکز خرید چندمنظوره است. با اجرای روش پژوهش ترکیبی که در مطالعه اول با رویکرد پدیدارشناسی به کشف تجربه زیسته مشتریان دارای بازدیدهای زیاد از مراکز خرید چندمنظوره صورت گرفت که مشارکتکنندگان شامل ۱۸ مشتری و با ابزار مصاحبه عمیق و با بهرهگیری از پروتکل و بر اساس روش نمونهگیری هدفمند چندگانه به صورت گلوله برفی، مصاحبه شدند و در مطالعه دوم با روش کمی- توصیفی به تولید و ارائه مدل سنجش بازدید مجدد از مراکز خرید چندمنظوره اقدام شد. یافتهها نشان میدهند که کاهش مالیات بر ارزشافزوده در فروشگاههای مراکز خرید، از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر بازدیدهای مجدد مشتریان از مراکزخرید چندمنظوره ایرانی است که بر کاهش قیمتها مؤثر است و نهایتاً کاهش قیمتها، افزایش بازدیدهای بازدیدکنندگان و قدرت خرید مشتریان را به همراه دارد و بر افزایش سودآوری سرمایهگذاران سازمانی، از طریق افزایش بازدید مجدد مشتریان، مؤثر است. همچنین در مطالعه، دوم مشخص شد بالاترین رابطه با بازدید مجدد از مراکز خرید چندمنظوره را مؤلفههای ویژگیها، تصویر ذهنی و ارزش ادراک شده مراکز خرید چندمنظوره درونشهری دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/17 | پذیرش: 1398/3/25 | انتشار: 1398/9/25 | انتشار الکترونیک: 1398/9/25