سیرتی مسعود، شکوهیار سجاد، رضاییان علی. ارائه مدل هوشمندی کسبوکار بر اساس رویکرد دوسوتوانی. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1398; 7 (28) :1-20
URL: http://iueam.ir/article-1-1301-fa.html
1- گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت و حسابداری و دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، shokohyar@gmail.com
3- گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (2865 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل هوشمندی کسبوکار بر اساس رویکرد دوسوتوانی است. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری به روش کمترین مجذورات جزئی است. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، مدیران خانههای سرای محله شهر تهران بودند. در این تحقیق تعداد اعضای جامعه آماری را ۶۰۰ نفر از مدیران خانههای سرای محله شهر تهران تشکیل میدهند که بر اساس فرمول کوکران، ۲۳۴ نفر از مدیران خانههای سرای محله شهر تهران بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در تحقیق حاضر، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. جهت اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه محققساخته ۲۴ سؤالی که از مبانی نظری و پرسشنامههای موجود تهیه و تنظیم شده بود، استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن هستند که مدیریت کاوشگر و فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر گرایش کارآفرینی دارند. همچنین مدیریت کاوشگر و فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر انعطافپذیری دارد. همچنین تأثیر گرایش کارآفرینی و انعطافپذیری بر هوشمندی اکتشافی تأثیر معنیدار دارد. تأثیر گرایش کارآفرینی و انعطافپذیری بر هوشمندی بهرهبردارانه تأثیر معنیدار دارد همچنین نقش تعدیلکننده ظرفیت جذب فناوری در ارتباط گرایش کارآفرینی و انعطافپذیری بر هوشمندی اکتشافی و هوشمندی بهرهبردارانه معنادار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/21 | پذیرش: 1398/8/1 | انتشار: 1398/9/25 | انتشار الکترونیک: 1398/9/25