دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، mamoradi@ut.ac.ir
چکیده: (4899 مشاهده)
چکیده: بهبود محیطی که کسبوکارها در درون آن فعالیت میکنند برای موفقیت کسبوکارها حائز اهمیت است. بهویژه بهبود محیط، هزینه مبادله را کاهش و توان رقابتی کسبوکارها را ارتقا میدهد. محیط کسبوکار شهری، ویژگیهای منحصربهفردی دارد که برای درک، تحلیل و کاربرد آن، به شناخت آن در ابعاد گوناگون آن، نیاز است. این پژوهش، درصدد است الگویی برای بهبود محیط کسبوکار شهر تهران طراحی کند. برای این منظور، ابتدا دانش صریح موجود در ادبیات، مرور و سپس با استفاده از روش پژوهش کیفی، دانش ضمنی از طریق مصاحبه با ۲۲ نفر از خبرگان دریافت شد. پس از مستندسازی، دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاد از رویکرد زمینهای در سه مرحله، کدگذاری و با نرمافزار Atlas Ti پردازش شدند. در پایان، با تلفیق یافتههای حاصل از مطالعات و تحلیل مصاحبهها، الگوی بهبود محیط کسبوکار در شهر تهران ارائه شد. شایان ذکر است این الگو عوامل محیطی مؤثر بر بهبود محیط کسبوکار شهر تهران را در چهار سطح سازمانی، خرد، کلان و بینالمللی، شناسایی و طبقهبندی کرده است. مؤلفههای محیط شهری عبارتند از: زیرساختهای فیزیکی، زیرساختهای غیرفیزیکی، قوانین و مقررات، نهادهای مسئول بهبود کسبوکار، حکمرانی محلی- مشارکتی، تدابیر شهروندمداری، همکاریهای نهادی، توسعه رقابت در سطح شهر، مشارکت کسبوکارهای خصوصی، ساماندهی مشاغل در فضای داخل و اقماری شهر، شناسایی و توسعه فرصتها، دانش و فناوری نوین، درآمد پایدار برای توسعه شهری، توسعه آمایش شهری، هزینه مبادله، حمایتهای مالیاتی. مؤلفههای محیط خرد؛ شامل تأمینکنندگان، بازار کار، بازار اعتبارات، رسانه و مشتری هستند. مؤلفههای محیط کلان عوامل کلان فرهنگی، عوامل جمعیتی (مدیریت مهاجرت)، زیستمحیطی، قانونی، سیاسی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی هستند و در نهایت مؤلفههای محیط بینالملل؛ شامل مؤلفههای فرهنگی، سیاسی، فناوری و نوآوری و قانونی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/16 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1398/3/1 | انتشار الکترونیک: 1398/3/1