دوره 6، شماره 24 - ( پاییز 1397 )                   جلد 6 شماره 24 صفحات 99-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangari N, Mohammadi R, Najafi H. Identification and prioritization factors affecting the domestic tourist’s behavior (Case Study: Isfahan). IUESA. 2018; 6 (24) :99-115
URL: http://iueam.ir/article-1-972-fa.html
آهنگری نوید، محمدی رباب، نجفی حکیمه. شناسایی و اولویت‎بندی مؤلفه‌های مؤثر بر رفتار خرید گردشگران داخلی(مطالعه موردی: شهر اصفهان). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1397; 6 (24) :99-115

URL: http://iueam.ir/article-1-972-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Ahangari.sh@gmail.com
2- دانشگاه پیام‎نور، کرج، ایران
3- دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (638 مشاهده)
پژوهش‌های مرتبط با الگوها و رفتار خرید گردشگران، اطلاعات مفیدی را برای برنامه‌ریزی گردشگری و ارتقای آن فراهم می‌کند. در این راستا، مقاله حاضر با هدف ‌شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر رفتار خرید گردشگران داخلی در شهر اصفهان تدوین‌شده است. نوع تحقیق از لحاظ هدف، شناختی و روش تحلیل داده‌ها به‌صورت توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری داده‌ها به صورت پیمایشی بوده است. داده‌های لازم از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی‌های میدانی به‌دست‌آمده است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه محقق‌ساخته و نظرسنجی از گردشگران داخلی بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، از آمارهای توصیفی و تکنیک TOPSIS استفاده‌شده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه گردشگران داخلی بوده که در سال۱۳۹۲ از شهر اصفهان دیدن کرده‌اند. بنابراین حجم نمونه با روش کوکران بدون N‌،‌ ۹۶ نفر برآورد شد، اما جهت ارتقای روایی ابزار سنجش، نمونه‌ها به ۲۰۰ نفر افزایش داده شد. یافته‌های تحقیق نشان دادند که بالاترین اقلام خریداری‌شده مربوط به اقلام خوراکی و سوغات (۳۷/۵ درصد) بوده است. بیشترین شیوه مورداستفاده در خرید، انتخاب آنی و لحظه‌ای در بازار (۳۹ درصد) و مهم‌ترین دلیل خرید اقلام، خرید به‌عنوان سوغاتی (۳۳/۵ درصد) بوده است. نتایج به دست آمده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان دادند که در محاسبه وزن ماتریس تصمیم‌گیری، بیشترین امتیاز به شاخص بالا (۰/۲۵) و کمترین امتیاز به شاخص خیلی پایین (۰/۰۳) از کل امتیازات، تعلق می‌گیرد. در رتبه‌بندی نهایی، مؤلفه تنوع اقلام در دسترس جهت خرید در اولویت و قیمت بالای سوغاتی‌ها بر حجم خرید، رتبه‌ ۱۸ را کسب کرده است.
متن کامل [PDF 1834 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management