دوره 4، شماره 16 - ( پاییز 1395 )                   جلد 4 شماره 16 صفحات 127-138 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kia A A, Latifi G, Rasooli M, Kazemnia M E. The Role of the Mass Media in Urban Management (Case Study: 22-district of Tehran Municipality). IUESA. 2016; 4 (16) :127-138
URL: http://iueam.ir/article-1-549-fa.html
کیا علی‌اصغر، لطیفی غلامرضا، رسولی محمدرضا، کاظم‌نیا محمداحسان. نقش رسانه‌های جمعی در مدیریت شهری (مطالعه موردی: مناطق 22گانه شهرداری تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1395; 4 (16) :127-138

URL: http://iueam.ir/article-1-549-fa.html


1- دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Keya@atu.ac.ir
2- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
4- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (3132 مشاهده)

مدیریت شهری در دنیای رقابتی امروز باید بتواند نقاط ‌قوت و ضعف شهر را بشناسد و درصدد تقویت مزایای رقابتی آن برآید. اهمیت مدیریت شهری در دستیابی به توسعه پایدار شهری، ارتقای شرایط و کیفیت زندگی شهروندان، حفاظت از محیط کالبدی شهر، افزایش سطح اعتماد شهروندان به مدیریت شهری، ارتقای سطح مشارکت شهروندان در ادره امور شهری و ... می‌باشد. از طرفی رسانه‌ها به عنوان یکی از اجزای قدرتمند جامعه مدنی، بر بخش‌های مختلف جامعه تأثیرگذار هستند؛ از این‌‌ رو هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش رسانه‌های جمعی بر مدیریت شهری است. روش پژوهش، از نوع پیمایشی است و جامعه آماری، ارباب‌رجوعان مناطق 22‌گانه شهرداری تهران در سال 1393 هستند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 400 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق‌ساخته 24 سؤالی، استفاده شد. این پرسشنامه از طریق مصاحبه با خبرگان و نظرخواهی از آنها احصا شد. روایی ابزار، از طریق روایی صوری و پایایی آن، از طریق آلفای کرونباخ، محاسبه و کفایت ابزار، محرز گردید. به منظور تجزیه‌و‌تحلیل آماری داده‌ها، از آزمون‌های t تک‌گروهی، تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون لی‌هی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دادند که نقش رسانه‌های جمعی در مدیریت شهری در حد زیاد است. همچنین بالاترین میزان تأثیر رسانه‌های جمعی بر ارتقای سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهری و پایین‌ترین میزان تأثیر بر ارتقای سطح اعتماد شهروندان می‌باشد.

متن کامل [PDF 594 kb]   (1398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management