امروزه فضاهای عمومی شهری، ضرورتی اساسی در برنامههای توسعه شهری یافتهاند که این امر، حکایت از نقش این فضاها در تقویت وجهه فرهنگی- اجتماعی شهر دارد. به عبارتی، فرهنگ، الگوهای رفتاری را به وجود میآورد و الگوهایی رفتاری، تعیینکننده و بیانکننده چگونگی استفاده مردم از فضاها میباشند؛ پس طبیعی است که نحوه استفاده از این فضاهای عمومی در فرهنگهای مختلف، متفاوت باشد. ماهیت و چگونگی فعالیتهایی که در فضاهای شهری صورت میگیرند را میتوان به دو عامل اساسی فرهنگ و محیط (خصوصیات فضایی- مکانی) نسبت داد. جامعه آماری تحقیق نیز تمامی شهروندان ساکن شهر قزوین میباشند که از مزایای این پروژهها در چند سال اخیر بهره بردهاند و نمونههای آماری، از طریق مصاحبه و گزارش از 425 شهروند قزوینی بهدست آمده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی- توسعهای و از لحاظ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است. روش تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روشهای کیفی به خصوص معیارها و زیرمعیارهای رضایتمندی از شهروندان میباشد. هدف این مقاله، بررسی پروژههای عمرانی چهار سال اخیر و تأثیر آن بر مدیریت و تحول اقتصاد شهری و رضایتمندی شهروندان میباشد. نتایج تحقیق نشان دادند که سیاستهای کلان، رضایت شهروندان و هویتبخشی به شهر، سه متغیر اساسی در احداث پروژههای عمرانی هستند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |