دوره 1، شماره 2 - ( بهار 1392 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 15-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaderi E, Motahar S M. An Investigation into Tourists’ Motivating Factors for Selecting a Destination: A Comparison between Inbound and Outbound Destinations (The Case of the City of Tehran). IUESA. 2013; 1 (2) :15-29
URL: http://iueam.ir/article-1-30-fa.html
قادری اسماعیل، مطهر سیده مهسا. بررسی عامل کششی انگیزاننده گردشگران در انتخاب مقصد، مقایسه مقاصد داخلی و خارجی (مطالعه موردی شهر تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1392; 1 (2) :15-29

URL: http://iueam.ir/article-1-30-fa.html


1- استادیار دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و اقتصاد
2- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:   (5399 مشاهده)
امروزه صنعت گردشگری فعالیتی تقاضا محور است، یکی از راه‏های شناخت تقاضا، بررسی انگیزه‏های مسافران در انتخاب مقصد بوده که می‌توان عرضه را بر آن مبنی تنظیم کرد. از سوی دیگر در جغرافیای رفتار فضایی، مطالعه درک و انتخاب افراد از محیط پیرامون مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توان گفت رفتار و ادراکات فرد، برگرفته از انگیزه‏های او است. این انگیزه‌ها را می‌توان به دو نوع انگیزه‏های کششی و رانشی تقسیم‏بندی نمود. انگیزه‏های کششی برای فرد برآمده از ویژگی‏های نظام فضایی گردشگری مقصد است. در مقاله حاضر سعی بر آن است که با بررسی انتخاب مقصد فعالیت محور به عنوان یک عامل کششی، به تبیین و مقایسه الگوی فضایی انتخاب دو مقصد خارجی (شینگن و مالزی) و مقصد داخلی (کیش) از سوی گردشگران ساکن شهر تهران پرداخته شود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار مناسب اسناد کتابخانه‌ای و پرسشنامه اطلاعات تحقیق گردآوری شده است. به همین منظور پس از انتخاب الگوی مناسب عوامل کششی و رانشی از میان مدل‏های موجود در انگیزش گردشگران، سه پرسشنامه جداگانه در هر حوزه در اختیار 416 نفر از پاسخ‏گویان قرار گرفت و داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های کای دو و حداقل تفاوت معنادار فیشر بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که تصور افراد از امکانات موجود در مقصد و احساس راحتی در استفاده از آنها و فعالیت‏های تعریف‏شده در مقصد و نه صرفاً جاذبه‌ها، در انتخاب آن مقصد مؤثر است. 
متن کامل [PDF 1210 kb]   (10722 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management