دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1391 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 83-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Meshkini A, Soltanzadeh A, Rahmati A, Zareie Y. Opportunities and Threats in the Development of Tourism Industry in the City of Maraqeh. IUESA. 2013; 1 (1) :83-101
URL: http://iueam.ir/article-1-27-fa.html
مشکینی ابوالفضل، سلطان‌زاده اکبر، رحمتی اکبر، زارعی یوسف. فرصت‌ها و معضلات توسعه صنعت گردشگری شهر مراغه. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1391; 1 (1) :83-101

URL: http://iueam.ir/article-1-27-fa.html


1- استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس
2- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی
3- کارشناس‌ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی
4- کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی (اقلیم‌شناسی) دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده:   (5431 مشاهده)
امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان صنعتی نوپا، تأثیرات فراوانی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان دارد. در این راستا، سکونت‌گاه‌های شهری به‌عنوان مراکز مهم اقتصادی، فرهنگی، خدماتی و غیره، از اهمیت بالایی در فعالیت‌های گردشگری برخوردارند. برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری با توجه به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و کالبدی آن، نگرش و تحلیل سیستمی‌ و همه جانبه، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. شهر مراغه به علت توانمندی‌های محیطی و تاریخی- فرهنگی، دارای قابلیت گردشگری بالایی است که با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب و شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌های گردشگری آن،  می‌توان زمینه را برای دستیابی به توسعه و پایداری گردشگری، فراهم آورد. هدف اصلی از نگارش این مقاله، تدوین راهبردهای توسعه صنعت گردشگری شهر مراغه در راستای توسعه پایدار است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات، براساس منابع کتابخانه‌ای، اسنادی و مطالعات میدانی است. در تحلیل مطالب نیز براساس مبانی نظری و مطالعات میدانی، به تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها به شیوه SWOT با ارائه استراتژی، پرداخته شده است. یافته‌های این تحقیق، بیانگر آن است که شهر مراغه پتانسیل‌های بالای گردشگری به‌خصوص در زمینه تاریخی- فرهنگی را دارا می‌باشد و با استراتژی‌های ارائه شده به منظور توسعه گردشگری که نیاز به برنامه‌ریزی جامع برای بازنمایی نقاط قوت، تقویت فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها و ضعف‌ها دارد، می‌توان صنعت گردشگری را در این شهر توسعه داد.
متن کامل [PDF 1338 kb]   (1676 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۱/۱۲/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Urban Economics and Management

Designed & Developed by : Yektaweb