دوره 13، شماره 51 - ( تابستان 1404 )                   جلد 13 شماره 51 صفحات 82-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

محمدی احمد، فیضی طاهره، غلامرضایی داود، گرامی‌پور مسعود، محمودی میمند محمد. طراحی و تبیین الگوی راهبردی تعالی منابع انسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلانشهرهای ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1404; 13 (51) :67-82

URL: http://iueam.ir/article-1-2217-fa.html


1- دانشجوی دکتری، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،‌ تهران،‌ ایران
4- دانشیار، سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
5- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (140 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی راهبردی تعالی منابع انسانی دانشگاه­های علوم پزشکی کلانشهرهای ایران با رویکردی آمیخته  انجام شد. در بخش کیفی این مطالعه، با بهره گیری از روش نظریه داده بنیاد بر مبنای مطالعات کتابخانه­ای و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان و بکارگیری نرم افزار Atlasti 9 اقدام به مطالعه دقیق منابع پژوهش و استخراج کدهای مرتبط با موضوع پژوهش بر مبنای طرح نظام مند استراوس کوربین کدگذاری و نتایج در چارچوب الگوی نظری پژوهش ارائه شده است. بر این اساس عوامل موثر بر شکل­گیری الگوی تعالی منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی در 5 دسته ذیل شامل: 1) عوامل علی (تعهد به اصول، ارزش­ها و اخلاق حرفه­ای، شایستگی­های عمومی اعضای هیات علمی، نگرش و حمایت مدیران عالی از برنامه­های تعالی اعضای علمی دانشگاه برنامه­ریزی، اجرا و نظارت بر توسعه حرفه­ای اعضای هیأت علمی در راستای اهداف و رسالت های دانشگاه)؛ 2) عوامل زمینه ای (پیاده­سازی برنامه­ها و فرایندهای مدیریت دانش سازمانی، جبران خدمات و پاداش­دهی متناسب با عملکرد اعضا و شایستگی­های حرفه­ای اعضای هیأت علمی)؛ 3) عوامل مداخله گر(شایستگی­های فردی و رفتاری اعضای هیأت علمی)؛ 4) راهبردها (توانمند سازی و توسعه اعضای علمی، شناسایی، مدیریت و پرورش استعداد اعضای علمی و استقرار نظام ارزشیابی عملکرد مستمر و انعکاسی) و 5) پیامدها (بهبود و توسعه  عملکرد آموزشی، پژوهش و خدماتی دانشگاه علوم پزشکی، تعالی حرفه­ای اعضای هیات علمی، توسعه فردی اعضای هیات علمی و مرجعیت علمی برای دانشگاه)، طبقه بندی شدند. در بخش کمی جهت برازش و آزمون مدل حاصله در جامعه آماری 591 نفری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 233 نفر تعیین و با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری و بکارگیری نرم افزارهای SPSS27، AMOS 24 مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. نتایج به دست آمده مؤید برازش مدل پژوهش بود.
متن کامل [PDF 1101 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/29 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.